پرسش (69):
سلام علیکم. استاد ما در کلاس فوق لیسانس رشته علوم قرآن و حدیث عنوان کردهاند روایاتی که بیان میدارد منظور از لیله القدر حضرت فاطمه سلام الله علیها میباشد، ضعف سند دارد و رد میشود.
علاوه بر آن، این روایات با سیاق آیات سوره قدر همخوانی ندارد و علامه حسن زاده آملی هم اشتباه کردهاند که این نظر را پروراندهاند.
خواهش میکنم شما کمکم کنید تا بتوانم استدلال منطقی بیاورم برای این استاد تا جنبه باطنی قرآن را زیر سؤال نبرد. جالب اینجاست دانشجویان هم سریع قبول میکنند و میگویند بله معنی نمیدهد که حقیقت لیله القدر حضرت فاطمه باشد! از یاریتان بسیار سپاسگذارم
سلام علیکم. استاد ما در کلاس فوق لیسانس رشته علوم قرآن و حدیث عنوان کردهاند روایاتی که بیان میدارد منظور از لیله القدر حضرت فاطمه سلام الله علیها میباشد، ضعف سند دارد و رد میشود.
علاوه بر آن، این روایات با سیاق آیات سوره قدر همخوانی ندارد و علامه حسن زاده آملی هم اشتباه کردهاند که این نظر را پروراندهاند.
خواهش میکنم شما کمکم کنید تا بتوانم استدلال منطقی بیاورم برای این استاد تا جنبه باطنی قرآن را زیر سؤال نبرد. جالب اینجاست دانشجویان هم سریع قبول میکنند و میگویند بله معنی نمیدهد که حقیقت لیله القدر حضرت فاطمه باشد! از یاریتان بسیار سپاسگذارم
پاسخ:
علیکم السلام و رحمة الله
اگر اهل ظاهر به کار خود بپردازند و آن را بهدرستی انجام دهند، بس است و لازم نیست در همهي حوزهها وارد شوند و اظهار فضل کنند. خوب بندگان خدا گاهی واژهي «نمیدانم» را نیز بر زبان بیاورند و گمان نکنند همهي علم همان است که آنها میدانند. در تفسیر آیات قرآن و بیان علوم قرآنی به قصهي حضرت خضر و حضرت موسی صلواتاللهعلیهما هم توجه کنند. زیبندهي عالم نیست که بگوید هر چه را من نمیفهمم، نیست یا راست نیست. علم، ربانی، موهوبی و لدنی است از آن نوعی که در قصهي یادشده به حضرت خضر صلواتاللهعلیه عطا فرموده و شما هم اصرار نداشته باشید که همه چنین علمی را داشته یا قبول داشته باشند.
برای فهم لیلة القدر، نخست باید یک دورهي کامل حکمت خواند و آنگاه عرفان نظری. در این صورت است که اگر کسی علوم باطنی را رد کند، راه درست رفته است وگرنه جهالت است اگر کسی که به فیزیک نجومی هیچ علمي ندارد، آن را ردّ یا انکار نماید.
إن تتقوا الله یجعل لکم فرقاناً
علیکم السلام و رحمة الله
اگر اهل ظاهر به کار خود بپردازند و آن را بهدرستی انجام دهند، بس است و لازم نیست در همهي حوزهها وارد شوند و اظهار فضل کنند. خوب بندگان خدا گاهی واژهي «نمیدانم» را نیز بر زبان بیاورند و گمان نکنند همهي علم همان است که آنها میدانند. در تفسیر آیات قرآن و بیان علوم قرآنی به قصهي حضرت خضر و حضرت موسی صلواتاللهعلیهما هم توجه کنند. زیبندهي عالم نیست که بگوید هر چه را من نمیفهمم، نیست یا راست نیست. علم، ربانی، موهوبی و لدنی است از آن نوعی که در قصهي یادشده به حضرت خضر صلواتاللهعلیه عطا فرموده و شما هم اصرار نداشته باشید که همه چنین علمی را داشته یا قبول داشته باشند.
برای فهم لیلة القدر، نخست باید یک دورهي کامل حکمت خواند و آنگاه عرفان نظری. در این صورت است که اگر کسی علوم باطنی را رد کند، راه درست رفته است وگرنه جهالت است اگر کسی که به فیزیک نجومی هیچ علمي ندارد، آن را ردّ یا انکار نماید.
إن تتقوا الله یجعل لکم فرقاناً