پرسش (80):
سلام عليکم. خسته نباشيد.
ممنون از اينکه لطف ميفرماييد و پاسخ ميگوييد.
در آيه 46 مؤمنون قرآن ميفرمايد: «الي فرعون و ملائه فاستکبروا و کانوا قوماً عالين». در آيه 75 ص در مورد عدم سجده شيطان ميفرمايد: «استکبرت ام کنت من العالين».
سؤالم اينه که عالين در هر دو آيه به يک معناست؟ اگرنه و در آيه دوم به معناي موجودي عالي است، مقصود از او انسان کامل است که براي آدم نميشود سجده کند؟ يا موجود يا مراتب پايينتر انسانها را شامل ميشود، چنانچه مشهور است آدمي براي آدمي ديگر نميتواند سجده کند، هرچند در داستان يوسف خلاف اين آمده است. با تشکر
سلام عليکم. خسته نباشيد.
ممنون از اينکه لطف ميفرماييد و پاسخ ميگوييد.
در آيه 46 مؤمنون قرآن ميفرمايد: «الي فرعون و ملائه فاستکبروا و کانوا قوماً عالين». در آيه 75 ص در مورد عدم سجده شيطان ميفرمايد: «استکبرت ام کنت من العالين».
سؤالم اينه که عالين در هر دو آيه به يک معناست؟ اگرنه و در آيه دوم به معناي موجودي عالي است، مقصود از او انسان کامل است که براي آدم نميشود سجده کند؟ يا موجود يا مراتب پايينتر انسانها را شامل ميشود، چنانچه مشهور است آدمي براي آدمي ديگر نميتواند سجده کند، هرچند در داستان يوسف خلاف اين آمده است. با تشکر
پاسخ:
علیکم السلام و رحمة الله
مقصود از عالین در دو آیهي یادشده یکی نیست؛ مانند متکبر که در آیات قرآن به یک معنی نیست. مقصود از عالین در آیهي نخست، متکبرانی است که بزرگ نیستند، بلکه خود را بزرگ مینمایانند، ولی مقصود از عالین در آیهي دوم، ارواح علوی است که فراتر از ملائکه هستند. ملائکهي مهیمین، عباد بالذات نه بالامر، انسانهای کامل که تحت دائرهي قطب نیستند، افرادی در حد مرتبهي آدم و خلیفة اللهی، نامهای دیگر عالین است.
علیکم السلام و رحمة الله
مقصود از عالین در دو آیهي یادشده یکی نیست؛ مانند متکبر که در آیات قرآن به یک معنی نیست. مقصود از عالین در آیهي نخست، متکبرانی است که بزرگ نیستند، بلکه خود را بزرگ مینمایانند، ولی مقصود از عالین در آیهي دوم، ارواح علوی است که فراتر از ملائکه هستند. ملائکهي مهیمین، عباد بالذات نه بالامر، انسانهای کامل که تحت دائرهي قطب نیستند، افرادی در حد مرتبهي آدم و خلیفة اللهی، نامهای دیگر عالین است.