رجعت و سير قهقرا

پرسش:
به نام خدا.
اين كه در بحث رجعت گفته مي‌شود بعد از امام زمان برخي از ائمه مجدد به دنيا بر مي‌گردند آيا صحيح است؟ مگر در فلسفه گفته نمي‌شود سير قهقرا محال است و چيزي كه از قوه به فعليت رسيده باشد، مجدداً به قوه بر نمي‌گردد؟
اما در وجهي ديگر در تفسير حديث « لو مات الحجه لساخت الارض باهلها» گفته شده است كه در روي زمين بايد انسان كاملي با بدن عنصري حضور داشته باشد و گرنه زمين با اهلش نابود مي‌شود و در روايات مي‌خوانيم كه امام زمان را نيز بعد از ظهورشان شهيد مي‌كنند. پس بعد از حضرت نيز انسان كامل معصومي بايد بر روي زمين باقي بماند تا مظاهر برخي از اسماء الهي تعطيل نشود و همگي تحت اسم شريف باطن قرار نگيرد چرا كه اسم شريف ظاهر نيز مظهر مي‌خواهد. ظاهراً بحث رجعت را بايد در اين مجال مطرح نمود. اما محال بودن سير قهقرا را چه بايد كرد؟
پاسخ:
رجعت به هر معنایی که باشد، از مصادیق سیر قهقرا نیست، چنان‌که زنده شدن حضرت عزیر و مرکب و غذای وی پس از صد سال، زنده شدن برخی از مردگانی که با نفس حضرت عیسی (عليه السلام) احیاء شدند و نیز بازگشت مرغانی که حضرت ابراهیم (عليه السلام) ذبح کرد، از مصادیق سیر قهقرا نیست.
اما حجت که بدان اشاره کردید، لزوماً با حجت معصوم یعنی نبی و ولی خاص برابر نیست، از این‌رو، بسا در همه‌ي اعصار حجت الهی وجود داشته باشد، ولی نبی و ولی خاص و منصوص نباشد مانند علما.