پرسش (197):
سلام عليکم. خدا قوت
معناي اينکه همه انسانها در عصر ظهور کاملند و نقدناپذير، اين است که در جمال يا جلال يا هر دو کاملند؟
اگر بلي پس آنکه حضرت را به شهادت ميرساند، جلال تام الهي است و در جلالش نقدناپذيراست يا معناي ديگري دارد؟
سلام عليکم. خدا قوت
معناي اينکه همه انسانها در عصر ظهور کاملند و نقدناپذير، اين است که در جمال يا جلال يا هر دو کاملند؟
اگر بلي پس آنکه حضرت را به شهادت ميرساند، جلال تام الهي است و در جلالش نقدناپذيراست يا معناي ديگري دارد؟
پاسخ:
عليکم السلام و رحمة الله
همه به معني استثناء نداشتن نيست. وجود انسانهاي شرور در عصر ظهور به لحاظ کمي و کيفي مانند وجود انبياء و اولياء در عصر جاهليت است. همانگونه که در عصر جاهلي انسانهاي پاک، منزه و کامل وجود دارند ولي تعدادشان بسي کم است، در عصر ظهور نيز افرادي هستند که در شرارت کمنظيرند ولي تعداد آنها بس اندک است.
اکثريت انسانها در عصر ظهور در همه يا اکثر جهات مربوط به جمال و جلال کاملند. البته اين بدان معني نيست که همه همانند باشد بلکه ضمن برخورداري از حداقل کمال که علم و ايمان و عمل صالح و در نتيجه عدالت است، در شدت و کثرت آنها با هم تفاوت دارند. کمال امري تشکيکي و داراي مراتب بسيار بلکه بينهايت است و هر کسي يا گروهي مرتبهاي از مراتب آن را دارد.
همانگونه که عالمان آن عصر که اکثريت انسانها خواهند بود، از پيامبران گذشته (بنياسرائيل) برترند، ستمکاران آن عصر نيز که جمع محدود و معدودي هستند، از فرعونها و يزيدها بدتر و پستترند.
عليکم السلام و رحمة الله
همه به معني استثناء نداشتن نيست. وجود انسانهاي شرور در عصر ظهور به لحاظ کمي و کيفي مانند وجود انبياء و اولياء در عصر جاهليت است. همانگونه که در عصر جاهلي انسانهاي پاک، منزه و کامل وجود دارند ولي تعدادشان بسي کم است، در عصر ظهور نيز افرادي هستند که در شرارت کمنظيرند ولي تعداد آنها بس اندک است.
اکثريت انسانها در عصر ظهور در همه يا اکثر جهات مربوط به جمال و جلال کاملند. البته اين بدان معني نيست که همه همانند باشد بلکه ضمن برخورداري از حداقل کمال که علم و ايمان و عمل صالح و در نتيجه عدالت است، در شدت و کثرت آنها با هم تفاوت دارند. کمال امري تشکيکي و داراي مراتب بسيار بلکه بينهايت است و هر کسي يا گروهي مرتبهاي از مراتب آن را دارد.
همانگونه که عالمان آن عصر که اکثريت انسانها خواهند بود، از پيامبران گذشته (بنياسرائيل) برترند، ستمکاران آن عصر نيز که جمع محدود و معدودي هستند، از فرعونها و يزيدها بدتر و پستترند.