1_ جلسه اول 29/ 6/ 93
تعریف عرفان
تفاوت عرفان نظری و عملی
2_ جلسه دوم 5/ 7/ 93
معیار و مبنای مکاشفات علم حضوری است
آیا علم حضوری خطاپذیر است؟
آیا عرفان و دادههای عرفانی خطاپذیرند؟
همه ساحتهای بشری خطاپذیرند.
علم معصوم مربوط به عالم معصوم است.
3_ جلسه سوم 19 /7/ 93
راههای ورود خطا به مکاشفات و علم حضوری
رسیدن به مرتبه داوری مربوط به علم حصولی
4_ جلسه چهارم 26/ 7/ 93
راههای ورود خطا به مکاشفات و علم حضوری
نیازمندی مکاشفه به تأویل همانند نیازمندی رؤیا به تعبیر
پیچیدگیهای تعبیر خواب
راه حل جلوگیری از ورود خطا به مکاشفه: تطبیق با کشف صریح معصوم
زمان ظهور!
5_ جلسه پنجم 3/ 8/ 93
6_ جلسه ششم 10/ 8/ 93
مراتب و اعتبارات وجود
1. احدیت: حقیقت وجود اگر بشرط لا اخذ شود و اینکه هیچ چیزی با او نباشد. همه صفات و اسما در آن مستهلکند
تأویل به معنای کشف بطون است
2. حقیقت وجود مأخوذ بشرط شئ و بشرط کمالات و ثبوت آنها بهگونه استجنان در باطن هویت بدون تمیز
غیب الغیوب
اعتبارات احدیت ذاتی
کمالات در مرتبه ذات مناسب ذات است یعنی صفات هم لابشرط مقسمی است
حقیقت واجب تعالی چیست؟
اغلب عرفا حق تعالی را وجود لابشرط و اغلب حکما او را وجود بشرط لا میدانند
7_ جلسه هفتم 17/ 8/ 93
صفات حق تعالی
لابشرط مقسمی، ابسط بسایط است
صفات همان تجلیات ذات در مراتب مختلف است
جمال بدون جلال و جلال بدون جمال امکانپذیر نیست
ایام و شؤون حق تعالی
8_ جلسه هشتم 24/ 8/ 93
ایام و شؤون حق تعالی
9_ جلسه نهم 1/ 9/ 93
اعیان ثابته
وجود علمی اتم درجات وجود است
علت ظهور اعیان ثابته:
اقسام فیض الهی
تقدم وجود علمی بر وجود عینی من جمیع الوجوه و الحیثیات
مفاتیح غیب
10_ جلسه دهم 8/ 9/ 93
عوالم کلی وجود و حضرات خمس
آیا ذات حضرت است؟
راه شناخت اسماء:
رحمت رحمانی و رحیمی
حضرت عبارت است از مقام یا مرتبه بروز و طهور ذات به ذات یا به صفتی ا صفات
1ـ حضرت اول، حضرت ذات یا حضرت غیب مطلق که در آن حق تعالی با ذات خود بر خود ظاهر است و در این حضرت اعیان خارجی بهطور کلی منتفی هستند. عالم مربوط به این حضرت، عالم اعیان ثابته در حضرت علمی است.
2ـ در مقابل این حضرت حضرت شهادت مطلق قرار دارد و عالم آن عالم ملک است
3و4ـ حضرت غیب مضاف که بر دو قسم است:
ـ غیب مضافی که به غیب مطلق نزدیک است و عالم آن عالم ارواح جبروتی و ملکوتی است یعنی عالم عقول و نفوس مجرد
ـ غیب مضافی که به حضرت شهادت مطلق نزدیک است و عالم مثال است
5ـ حضرت جامع حضرات چهارگانه و عالم آن عالم انسانی است که جامع همه عوالم وجود و هر آنچه در آن است میباشد
11_ جلسه یازدهم 15/ 9/ 93
مراتب و انواع کشف
منظور عرفا از عقل در حوزه کشف، عقل عرفی و عام نیست، بلکه عقل به معنای خاص است
انبیا عقل کل و کل عقل هستند
کشف: اطلاع بر صور و معانی غیبی و امور حقیقی
علم الیقین: علم به وسیله دلیل و برهان
عین الیقین و حق الیقین: علم به وسیله کشف
عظمت مصاحبت با پیامبر و امام
ـ نسبت به منسوبان به پیامبر و خاندان آن حضرت باید نهایت ادب و احترام را روا داریم
اقسام کشف:
1ـ صوری و شهودی: از طریق حواس باطنی
2ـ معنوی و وجودی: مشاهده آنچه به واسطه ادراکات ظاهری و باطنی قابل ادراک نیست
کشف صوری: کشفی که از طریق حواس پنجگانه در عالم مثال رخ میدهد
1ـ گاهی از طریق مشاهده است مانند مشاهده صور متجسد و انوار روحانی
2ـ گاهی از طریق شنیدن است
3ـ گاهی از طریق استنشاق است
ان لله فی ایام دهرکم نفحات الا فتعرضوا لها و قال انی لاجد نفس الرحمن من قبل الیمن
4ـ گاهی از طریق لمس است
در صورتی که دو بدن مثالی یا دو نور اتصال یافته باشد
رأیت ربی تبارک و تعالی فی احسن صورۀ فقال فبم یختصم الملأ الاعلی یا محمد؟ قلت انت اعلم ای ربی، مرتین قالفوضع الله کفه بین کتفی فوجدت بردها بین ثدیی فعلمت ما فی السماوات و ما فی الارض ثم تلا وکذلک نری ابراهیم ملکوت السماوات و الارض و لتکون من الموقنین
اختصام ملأ اعلی
نکته: ملأ اعلی بر دو قسمند: گروهی که مظهر جمال و تشبیه و گروهی مظهر جلال و تنزیهند بنابراین مختلفند و اختصام ملأ اعلی بدین سبب است
انسان کامل جامع جمال و جلال است
5ـ گاهی از طریق چشیدن است
قال النبی رأیت انی اشرب اللبن حتی خرج الری من اظافیری تا سیری از سر ناخنهایم بیرون زده بود
متعلق کشف صوری
12_ جلسه دوازدهم 29/ 9/ 93
13_ جلسه سیزدهم 6/ 10/ 93