13 /10 /93
نمونههایی از دیدگاههای علما در تأیید نظریه چهارم (ادامه)
1ـ محقق (مقدس) اردبیلی:
2ـ1ـ کمک گرفتن در وضو: هم حرام است و هم باعث بطلان وضوست. فالظاهر انه ظاهر المنقول و العقل یساعده
آیا میشود دیگران کاری را انجام دهد و ما به عبودیت برسیم؟ در عبادات به معنای عام، آری و در عبادات به معنای خاص، خیر. مگر دلیلی بر رد یا استثنای آن وارد شده باشد
نمونه دیگر: ریا در عبادت؛ عقل بطلان آن را درک میکند
کسب حلال، افضل عبادات است
قصد قربت و ریا در عبادات خاص؛ ریا و سمعه در عبادات و اجزای آن باعث بطلان عبادت است
اشارهای به معنای: «ان الصلات تنهی عن الفحشاء و المنکر»
فضیلت صف اول نماز جماعت
فضیلت سجده بر تربت سیدالشهدا و تسبیح با تسبیح تربت
ملامتیگری هم مانند ریا مردود است
سختی عبادات مالی
استدلال بطلان عبادت با ریا: عبادت خالص عبادتی است که هیچ جهت دیگری در آن نباشد غیر از خدای متعال
موارد استثنای در ریا: عبادتی که علاوه بر قصد قربت 1ـ قصد وصول به بهشت یا 2ـ خوف از جهنم در آن باشد
2ـ شهید اول:
اقسام دلیل عقلی: 1ـ جایی که عقل به طور قطعی حکم میکند مانند 1ـ وجوب پرداخت بدهکاری 2ـ وجوب رد ودیعه 3ـ حرمت ظلم 4ـ استحباب الاحسان: مستحب بودن انجام کار خیر 5ـ کراهیۀ منع اقتباس النار 6ـ اباحۀ تناول منافع الخالیۀ عن المضار: مباح بودن استفاده از منافعی که ضرری به دنبال خود ندارد 7ـ صواب علم ذلک بالضرورۀ او النظر کصدق النافع و الضار ... و ورود السمع فی هذه مؤکد