جلسه چهل و چهارم ـ 29/ 11/ 94
توقف در عالم هستی امکانپذیر نیست
[حدیث 7] عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ عَلَيْكُمْ بِالتَّفَقُّهِ فِي دِينِ اللَّهِ وَ لَا تَكُونُوا أَعْرَاباً فَإِنَّهُ مَنْ لَمْ يَتَفَقَّهْ فِي دِينِ اللَّهِ لَمْ يَنْظُرِ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ لَمْ يُزَكِّ لَهُ عَمَلًا.
پاسخ یک پرسش: چرا ائمه و شیعیان، گاهی اوقات نام خلفا را برای فرزندانشان انتخاب میکردند؟
1ـ بعضی اسمها داری معنای خوب بودند
2ـ این اسماء بین عرب رایج بود
3ـ در هیچ فرهنگی، با بد بودن یک شخص، نام او از بین نمیرود
معنای نظر خدای متعال: رحمت، عطوفت، توجه و محبت
انسانها دو حیثیت دارند: وجود و کمالات وجود
رحمت رحیمی خدای متعال متوقف بر قابلیت است؛ اما هرچند برخی قابلیتها در اختیار انسان نیست ولی در عین حال تا حدی در حوزه انتخاب و اختیار انسان هست
چرا فرمود خدا در قیامت به انسانهای غیرمتفقه نظر نمیکند؟ چون کمالات وجود اگرچه در دنیا تحقق پیدا میکنند، ولی وجودهای اخروی دارند، مانند علم و ایمان. بنابراین یعنی در همین دنیا هم نظر نمیکند
شاهد روایی: ان اللّه لا ينظر الى صوركم و اموالكم و لكن الى قلوبكم و نياتكم
عذاب الهی عبارت است از سفرهای الهی که ظاهرش تلخ و باطنش شفابخش است
تمام موجوداتی که خدای متعال آفریده، مقصود بالاصالهاند و قطعاً و یقیناً آنها را به کمال شایسته خودشان خواهد رساند
انسان با اعمال خود به جهنم شکل میدهد
خدا از روی محبت موجودات را به جهنم میبرد
نظر ذومراتب است؛ یا به تعداد مراتب وجود یا به تعداد مراتب موجودات
هر کدام از انسانها در واقع یک نوع هستند
اقسام نظر: 1ـ نظر حسی 2ـ نظر عقلی
منظور از آخرت در ظواهر دینی؛ عالم مثال یا فراتر از آن!
توقف در عالم هستی امکانپذیر نیست
وجود ماده طبیعی دنیوی در عالم دیگر محال است