جلسه چهل و پنجم ـ 29/ 11/ 94
نقد دیدگاه عوامانهی «دلت را پاک کن»
ادامه [حدیث 7] عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ عَلَيْكُمْ بِالتَّفَقُّهِ فِي دِينِ اللَّهِ وَ لَا تَكُونُوا أَعْرَاباً فَإِنَّهُ مَنْ لَمْ يَتَفَقَّهْ فِي دِينِ اللَّهِ لَمْ يَنْظُرِ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ لَمْ يُزَكِّ لَهُ عَمَلًا.
نظر خدای متعال جسمانی نیست و خدای متعال به قلب انسانها نگاه میکند، نه بدن آنها
نقد دیدگاه عوامانه «دلت را پاک کن»؛ سخن حقی که از آن اراده باطل میشود
دلایل اینکه خدای متعال به قلب نظر میکند:
1ـ خدای متعال جسم نیست 2ـ انسان نیز در عوالم دیگر، بدن مادی ندارد 3ـ انسان دارای دو وجه باقی و فانی است و خدای متعال به وجه باقی نظر دارد 4ـ جسم و بدن نسبت به روح و نفس جنبه تبعی و آلی دارد؛ از سوی دیگر، رحمت نیز دو حیثیت اصیل و تبعی دارد و رحمتِ اصیل به حیثیت اصیل که نفس و روح است، تعلق میگیرد
تفاوت جمال و جلال و بهشت و جهنم در تقدم و تأخر و بسا بتوان گفت در اصالت و فرعیت است
اگر عصیان نبود، جهنم آفریده نمیشد
ضرورت مصرف درست و حداقلی آب
چرا اهل علم و تفقه مورد نظر خدای متعال و رحمت رحیمی او هستند؟ 1ـ عامل خروج نفس از قوه به فعل، علم است یا عملی که به علم و فهم بیانجامد 2ـ عامل شناخت خدای متعال، چگونگی عبادت و راه وصول و تقرب به خدای متعال، علم است 3ـ غذا و عامل ارتقای روح، علم است 4ـ از آنجا که عمل تابع و وابسته به علم است، درستی و پاکی اعمال نیز نتیجه و فرع علم است
عمل صالح؛ جمع حسن فعلی و حسن فاعلی است
[حدیث 8] عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَوَدِدْتُ أَنَّ أَصْحَابِي ضُرِبَتْ رُءُوسُهُمْ بِالسِّيَاطِ حَتَّى يَتَفَقَّهُوا.
[حدیث 9] عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ لَهُ رَجُلٌ جُعِلْتُ فِدَاكَ رَجُلٌ عَرَفَ هَذَا الْأَمْرَ لَزِمَ بَيْتَهُ وَ لَمْ يَتَعَرَّفْ إِلَى أَحَدٍ مِنْ إِخْوَانِهِ قَالَ فَقَالَ كَيْفَ يَتَفَقَّهُ هَذَا فِي دِينِهِ.