جلسه چهل و هشتم ـ 6/ 12/ 94
حیات عقلی، اولین درجه حیات انسانی
ادامه [حدیث 2] عَنْ أَبِي الْبَخْتَرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ وَ ذَاكَ أَنَّ الْأَنْبِيَاءَ لَمْ يُورِثُوا دِرْهَماً وَ لَا دِينَاراً وَ إِنَّمَا أَوْرَثُوا أَحَادِيثَ مِنْ أَحَادِيثِهِمْ فَمَنْ أَخَذَ بِشَيْءٍ مِنْهَا فَقَدْ أَخَذَ حَظّاً وَافِراً فَانْظُرُوا عِلْمَكُمْ هَذَا عَمَّنْ تَأْخُذُونَهُ فَإِنَّ فِينَا أَهْلَ الْبَيْتِ فِي كُلِّ خَلَفٍ عُدُولاً يَنْفُونَ عَنْهُ تَحْرِيفَ الْغَالِينَ وَ انْتِحَالَ الْمُبْطِلِينَ وَ تَأْوِيلَ الْجَاهِلِينَ.
انتحال، عبارت است از نسبت دادن نادرست
سخنی در ارث و شرایط ارث بردن
اقسام ولادت:
1ـ صوری و معنوی
2ـ ولادت اول یا ظاهر (آمدن در جهان طبیعت) و دوم یا باطن (سهم بردن از نفوس و ارواح؛ به تعبیر دیگر، حرکتهای عمیق اشتدادی که سبب تحقق هویت و تشخص فرد میشود)
3ـ ولادت اعتباری و مجازی به اعتبار «انما الآباء ثلاثه»
4ـ ولادت در حوزه آگاهیهای حسی، وهمی و خیالی و ولادت در حوزه ادراکهای عقلی که مقدمه ایمان است و سپس با توجه به درجات اسلام، ایمان و یقین ولادتهای دیگر شروع میشود و تحقق مییابد
حقوق و تکالیف زن و شوهر نسبت به هم، بیشترین سهم از حقوق و تکالیف را شامل میشود
رفتن از این دنیا، غصه و عزاداری ندارد
مرگ و خروج از جهان طبیعت، کمال آدمی است
به تعداد عوالم هستی، تولد و مرگ وجود دارد
اولین درجه حیات انسانی، حیات عقلی است
اقسام وراثت: وراثت «مالی» و «علمی و معنوی»
با توجه به اقسام وراثت، اقسام وارثان نیز متفاوت است
همچنان که سهم ورّاث مادی و صوری از هم متفاوت است، سهم وراث معنوی نیز بسته به میزان قرب به انبیا و اولیا متفاوت خواهد بود
منظور از احادیثی که انبیا به ارث میگذارند، الفاظ نیست؛ بلکه معنا و فهم حدیث است
با توجه به اینکه علوم متفاوت است، منابع آن نیز متفاوت است
خاطرهای از سفر به جنوب شرق آسیا
نفس معلم است که با متعلم ارتباط دارد، نه بدن او؛ بنابراین تأثیرات نفسانی نیز بر متعلم دارد
اشارهای به ریشه چشم زخم در وجود افراد؛ خبث نفسانی یا امر دیگری!
چشم زخم، نشان وجود و ظهور سلطنت و جلال الهی در نفس است
همه جهاتی که در علم و انتقال علم تأثیر دارد، بدان سفارش شده است