(49) علم، از برترین درجات موجودات حقیقی

 حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

جلسه چهل و نهم ـ 6/ 12/ 94

 

علم، از برترین درجات موجودات حقیقی

[حدیث 3] عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ صلوات الله و سلامه علیه قَالَ: إِذَا أَرَادَ اللهُ بِعَبْدٍ خَيْراً فَقَّهَهُ فِي الدِّينِ.

مراتب و تعداد خیر، به تعداد عوالم هستی است

معنای فقه در روایت؛ ژرف اندیشی

مقصود از دین؛ اعم از عقل و نقل و به نظر عرفا اعم از عقل، نقل و مشاهدات است

اکتفا کردن به نقل، در واقع نفی آن است

علم از برترین درجات موجودات حقیقی است، بنابراین نیاز به فاعل حقیقی دارد که خدای متعال است؛ علاوه بر این به معد و علل استعدادی نیز نیاز دارد

[حدیث 4] عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ رِبْعِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ صلوات الله و سلامه علیه قَالَ قَالَ: الْكَمَالُ كُلُّ الْكَمَالِ التَّفَقُّهُ فِي الدِّينِ وَ الصَّبْرُ عَلَى النَّائِبَةِ وَ تَقْدِيرُ الْمَعِيشَةِ.

تفاوت فقه و تفقه

ذکر خیری از مرحوم آیت الله اراکی

بحثی درباره حماد بن عیسی، یکی از راویان این حدیث

ضرورت رعایت ادب در برابر امام و ولی خدا

شرط ولایت و اطاعت از مولا، تشبه و سنخیت است

مقصود از صبر بر مصیبت؛ اعتراض نکردن به خدا یا انجام ندادن کاری که نشان اعتراض باشد

مقصود از تقدیر معیشت؛ میانه اسراف و تقطیر و زندگی متعارف داشتن

 

 

صوت

 

فیلم قسمت اول (دریافت)

 

فیلم قسمت دوم (دریافت)

 

فیلم قسمت سوم (دریافت)