(59) همه‌ی عالَم به ذکر علم مشغولند

 حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

جلسه پنجاه و نه ـ 26/ 12/ 94

 

 همه‌ی عالَم به ذکر علم مشغولند

ادامه [حدیث 1] ... وَ إِنَّهُ يَسْتَغْفِرُ لِطَالِبِ العِلمِ مَنْ فِي السَّمَاءِ وَ مَنْ فِي الأَرْضِ حَتَّى الحُوتِ فِي البَحْرِ وَ فَضْلُ العَالِمِ عَلَى العَابِدِ كَفَضْلِ القَمَرِ عَلَى سَائِرِ النُّجُومِ لَيْلَةَ البَدْرِ وَ إِنَّ العُلَمَاءَ وَرَثَةُ الأَنْبِيَاءِ إِنَّ الأَنْبِيَاءَ لَمْ يُوَرِّثُوا دِينَاراً وَ لا دِرْهَماً وَ لَكِنْ وَرَّثُوا العِلمَ فَمَنْ أَخَذَ مِنْهُ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ.

اولین فضیلت علم و سپس تقوا و جهاد است

همه‌ی عالَم به ذکر علم به عنوان افضل عبادات مشغولند

رشد و ارتقاء ملائک صرفاً علمی است

موجود ثابت و متوقف، ممکن نیست که باشد

معنای «مقام معلوم»

تغییر، تدریج و تحول در همه مراتب عالم (حتی بهشت) هست

عبادت عالَم، نسبت به چیزی است که عالی‌ترین درجه آن در عالم و متعلم تحقق پیدا کرده است

تمام عالم هستی بدون استثناء ثناگوی خدای متعال هستند؛ چه بدانند و چه ندانند

اثر طلب آمرزش برای اموات

تفاوت «رَحِمَ الله» و «غَفَرَ الله»

با توجه به این‌که اعظم اسمای خدای متعال اسم علیم است، عالم و متعلم سهم قابل توجه و حظ وافری از اسم اعظم دارند

تمام اعضای بدن عالم و متعلم برای آنان استغفار می‌کنند

عبادت هم مبتنی بر معرفت و هم منتج به معرفت است

هدف آفرینش به بهترین وجه در عالم و متعلم محقق می‌شود

منظور از علم، علم حقیقی است که هم نور است و هم منوّر وجود عالم و متعلم

 

صوت

 

فیلم قسمت اول (دریافت)

 

فیلم قسمت دوم (دریافت)

 

فیلم قسمت سوم (دریافت)