جلسه شصت و یکم ـ 18/ 1/ 95
عالم شدن واجب است
برتری عالم بر عابد بهخاطر علم اکتسابی و قمری است؛ اما اگر عالم، علم موهوب داشته باشد، تنها و تنها با انبیا قابل مقایسه است
[حدیث 2] عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: إِنَّ الَّذِي يُعَلِّمُ الْعِلْمَ مِنْكُمْ لَهُ أَجْرٌ مِثْلُ أَجْرِ الْمُتَعَلِّمِ وَ لَهُ الْفَضْلُ عَلَيْهِ فَتَعَلَّمُوا الْعِلْمَ مِنْ حَمَلَةِ الْعِلْمِ وَ عَلِّمُوهُ إِخْوَانَكُمْ كَمَا عَلَّمَكُمُوهُ الْعُلَمَاءُ.
روز تولدم طلبه شدم
از این حدیث شریف بنظر میرسد که اجر تعلیم و تعلم، از قبیل اجر و پاداش اعمال است، نه اجر علم
اجر و پاداش علم، بلکه خودِ علم، تقرب به خدای متعال است
اجر و پاداش اعمال، به میزان سختی آن است
عوامل پاداش علم: سختی، سودمندی، کثرت بهرهمندان
ریاضت نفس آثار ویژهای دارد که عبارت است از احاطه بر جهان طبیعت که هرچه سختتر و عالمانهتر باشد، اثر آن بیشتر است
هرچه سودمندی عمل بیشتر باشد، اثر آن بر نفس بیشتر است
اثر کثرت منتفعان از علم در اجر علم
عالم شدن واجب است
تعلم برای رسیدن به کف سعادت (که ورود در بهشت است)، یعنی شناسایی مبانی و ارکان ایمان و عمل صالح، واجب عینی است
واجبترین علوم، علمی است که منجر به فعلیت نفس، یا فعلیت کمال نفس یا خروج نفس از بطون به ظهور و از اجمال به تفصیل شود و اصلاً آمدن ما به جهان طبیعت به همین منظور است
تعلم علم باید از حاملان و اهل علم باشد
تعلیم علم به اهلش واجب است
[حدیث 3] عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ مَنْ عَلَّمَ خَيْراً فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ عَمِلَ بِهِ قُلْتُ فَإِنْ عَلَّمَهُ غَيْرَهُ يَجْرِي ذَلِكَ لَهُ قَالَ إِنْ عَلَّمَهُ النَّاسَ كُلَّهُمْ جَرَى لَهُ قُلْتُ فَإِنْ مَاتَ قَالَ وَ إِنْ مَاتَ.
رابطه بین معلم و متعلم، رابطه علیت است
[حدیث 4] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: مَنْ عَلَّمَ بَابَ هُدًى فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ عَمِلَ بِهِ وَ لَا يُنْقَصُ أُولَئِكَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْئاً وَ مَنْ عَلَّمَ بَابَ ضَلَالٍ كَانَ عَلَيْهِ مِثْلُ أَوْزَارِ مَنْ عَمِلَ بِهِ وَ لَا يُنْقَصُ أُولَئِكَ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَيْئاً.
نقل شایعات مایه بدبینی است که آثار انقباضی نفسانی دارد
انتشار شایعات، نشان از عدم اعتقاد به آخرت دارد