(62) کار عالم و متعلم تمامی ندارد

 حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

جلسه شصت و دوم ـ 19/ 1/ 95

 

 

 

کار عالم و متعلم تمامی ندارد

[حدیث 5] عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ علیهما السلام قَالَ: لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي طَلَبِ الْعِلْمِ لَطَلَبُوهُ وَ لَوْ بِسَفْكِ الْمُهَجِ وَ خَوْضِ اللُّجَجِ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَوْحَى إِلَى دَانِيَالَ أَنَّ أَمْقَتَ عَبِيدِي إِلَيَّ الْجَاهِلُ الْمُسْتَخِفُّ بِحَقِّ أَهْلِ الْعِلْمِ التَّارِكُ لِلِاقْتِدَاءِ بِهِمْ وَ أَنَّ أَحَبَّ عَبِيدِي إِلَيَّ التَّقِيُّ الطَّالِبُ لِلثَّوَابِ الْجَزِيلِ اللَّازِمُ لِلْعُلَمَاءِ التَّابِعُ لِلْحُلَمَاءِ الْقَابِلُ عَنِ الْحُكَمَاءِ.[1]

منظور از بیان بدترین و بهترین خلق در روایت

حبط اعمال محال است و امکان‌پذیر نیست

اشاره‌ای به معنای «ان الحسنات یذهبن السیئات»

معنای تقدم رحمت الهی بر غضب الهی

تمام صفات خدای متعال لابشرط مقسمی است و مقید به قید اطلاق هم نیست

دعوا و نزاع در عالم طبیعت از محدودیت‌ها برمی‌خیزد

ما خاصیت متافیزیکی عقاید، اخلاق و رفتار را نمی‌شناسیم

ملاکِ حیاتِ نفسانی، علم است

تقوا یعنی حد خویش را شناختن و از آن تجاوز نکردن

تقوا تنها مربوط به اعمال نیست؛ در اخلاق و عقاید نیز هست

بالاترین درجه تقوا، تقوای در فکر است

هیچ کاری به سختی طلب علم نیست

علم عبارت از است جوشش چشمه حقیقت از درون

کار عالم و متعلم تمامی ندارد

اهداف و مقاصد انسان از جهت اهمیت، ‌مراتب متنوعی دارد؛ هرچه هدف مهم‌تر باشد، تحمل سختی‌ها برای دست‌یابی به آن موجه‌تر و آسان‌تر است



[1]ـ  اگر مردم بدانند در طلب علم چه فايده‏ايست آن را ميطلبند اگر چه با ريختن خون دل و فرورفتن در گردابها باشد. خداوند تبارك و تعالى بدانيال وحى فرمود كه: منفورترين بندگانم نزد من نادانى است كه حق علماء را سبك شمرد و پيروى ايشان نكند و محبوبترين بندگانم پرهيزكاريست كه طالب ثواب بزرگ و ملازم علماء و پيرو خويشتن‏داران و پذيرنده حكما باشد.

 

 

صوت

 

فیلم قسمت اول (دریافت)

 

فیلم قسمت دوم (دریافت)

 

فیلم قسمت سوم (دریافت)

 

فیلم قسمت چهارم (دریافت)