جلسه شصت و دوم ـ 19/ 1/ 95
کار عالم و متعلم تمامی ندارد
[حدیث 5] عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ علیهما السلام قَالَ: لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي طَلَبِ الْعِلْمِ لَطَلَبُوهُ وَ لَوْ بِسَفْكِ الْمُهَجِ وَ خَوْضِ اللُّجَجِ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَوْحَى إِلَى دَانِيَالَ أَنَّ أَمْقَتَ عَبِيدِي إِلَيَّ الْجَاهِلُ الْمُسْتَخِفُّ بِحَقِّ أَهْلِ الْعِلْمِ التَّارِكُ لِلِاقْتِدَاءِ بِهِمْ وَ أَنَّ أَحَبَّ عَبِيدِي إِلَيَّ التَّقِيُّ الطَّالِبُ لِلثَّوَابِ الْجَزِيلِ اللَّازِمُ لِلْعُلَمَاءِ التَّابِعُ لِلْحُلَمَاءِ الْقَابِلُ عَنِ الْحُكَمَاءِ.[1]
منظور از بیان بدترین و بهترین خلق در روایت
حبط اعمال محال است و امکانپذیر نیست
اشارهای به معنای «ان الحسنات یذهبن السیئات»
معنای تقدم رحمت الهی بر غضب الهی
تمام صفات خدای متعال لابشرط مقسمی است و مقید به قید اطلاق هم نیست
دعوا و نزاع در عالم طبیعت از محدودیتها برمیخیزد
ما خاصیت متافیزیکی عقاید، اخلاق و رفتار را نمیشناسیم
ملاکِ حیاتِ نفسانی، علم است
تقوا یعنی حد خویش را شناختن و از آن تجاوز نکردن
تقوا تنها مربوط به اعمال نیست؛ در اخلاق و عقاید نیز هست
بالاترین درجه تقوا، تقوای در فکر است
هیچ کاری به سختی طلب علم نیست
علم عبارت از است جوشش چشمه حقیقت از درون
کار عالم و متعلم تمامی ندارد
اهداف و مقاصد انسان از جهت اهمیت، مراتب متنوعی دارد؛ هرچه هدف مهمتر باشد، تحمل سختیها برای دستیابی به آن موجهتر و آسانتر است
[1]ـ اگر مردم بدانند در طلب علم چه فايدهايست آن را ميطلبند اگر چه با ريختن خون دل و فرورفتن در گردابها باشد. خداوند تبارك و تعالى بدانيال وحى فرمود كه: منفورترين بندگانم نزد من نادانى است كه حق علماء را سبك شمرد و پيروى ايشان نكند و محبوبترين بندگانم پرهيزكاريست كه طالب ثواب بزرگ و ملازم علماء و پيرو خويشتنداران و پذيرنده حكما باشد.