جلسه هشتاد و چهار ـ 9/ 3/ 95
علم به انسان توانایی مقابله با شیطان میدهد
[حدیث 114] عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمنِ بْنِ أَبِي لَيْلى عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عليه السلام يَقُولُ: «إِذَا سَمِعْتُمُ الْعِلْمَ فَاسْتَعْمِلُوهُ، وَ لْتَتَّسِعْ قُلُوبُكُمْ؛ فَإِنَّ الْعِلْمَ إِذَا كَثُرَ فِي قَلْبِ رَجُلٍ لَايَحْتَمِلُهُ قَدَرَ الشَّيْطانُ عَلَيْهِ، فَإِذَا خَاصَمَكُمُ الشَّيْطَانُ، فَأَقْبِلُوا عَلَيْهِ بِمَا تَعْرِفُونَ؛ فَ «إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعِيفاً» فَقُلْتُ: وَ مَا الَّذِي نَعْرِفُهُ؟ قَالَ: «خَاصِمُوهُ بِمَا ظَهَرَ لَكُمْ مِنْ قُدْرَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»
اشارهای به طرق بهدست آوردن علم: از طریق 1ـ عقل دیگران 2ـ عقل خودمان
علم باعث وسعت وجودی میشود
علم به انسان توانایی مقابله با شیطان میدهد
شیاطین از دو راه زمینه توقف یا سقوط انسان را فراهم میکنند: 1ـ ایجاد ریب و شک در اعتقادات، افکار و اخلاق انسان 2ـ پیشنهاد دادن انجام کارهایی که یا به شک و تردید میانجامد یا به از دست دادن توان و استعداد انسان
کار شیطان این است که زمینه شک را فراهم میکند که در نتیجه یا به توقف یا به تنزل انسان میانجامد
انجام کارهای لغو، انرژی انسان را میستاند
تأثیر شیاطین انس از شیاطین جن بیشتر است
شک به تکذیب آیات و تکالیف الهی منتهی میشود
هرچه انسان عالمتر باشد، توانایی مقابله با شیطان در او بیشتر است
اشارهای به «ان کیدکُنّ عظیم»
بَابُ الْمُسْتَأْكِلِ بِعِلْمِهِ وَ الْمُبَاهِي بِه
[حدیث 115] عَنْ سُلَيْمِ بْنِ قَيْسٍ، قَالَ: سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام يَقُولُ: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: مَنْهُومَانِ لا يَشْبَعَانِ: طَالِبُ دُنْيَا، وَ طَالِبُ عِلْمٍ؛ فَمَنِ اقْتَصَرَ مِنَ الدُّنْيَا عَلى مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَهُ، سَلِمَ؛ وَ مَنْ تَنَاوَلَهَا مِنْ غَيْرِ حِلِّهَا، هَلَكَ إِلَّا أَنْ يَتُوبَ أَوْ يُرَاجِعَ وَ مَنْ أَخَذَ الْعِلْمَ مِنْ أَهْلِهِ وَ عَمِلَ بِعِلْمِهِ نَجَا؛ وَ مَنْ أَرَادَ بِهِ الدُّنْيَا، فَهِيَ حَظُّهُ»
باطن دنیا عبارت از است از محرومیت از رحمت الهی
اشاره به معنای آیه «هل امتلأتِ فتقول هل من مزید» (ق، 30)
ویژگیهای بهشت، ویژگی اهل بهشت نیز هست؛ همچنین است جهنم و اهل آن
دنیا و جهنم یک حقیقت واحد است
تأخیر انداختن پرداخت قسط وام، حرام کبیره است؛ چون حق الناس است
در معارف الهی دو اصل اولی مهم در زمینه کار و تولید ثروت وجود دارد:
1ـ برای توسعه زندگی، نباید بیش از نیاز اقدام کرد
2ـ ایجاد شرایط زندگی راحت برای سایر انسانها امر واجب است