جلسه صد و هفده ـ 1/ 5/ 95
عاقبت و آخر کار اهمیت دارد
[حدیث 208] عَنْ جابر عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ قَالَ: مَا مِنْ أَحَدٍ إِلا وَ لَهُ شِرَّةٌ وَ فَتْرَةٌ فَمَنْ كَانَتْ فَتْرَتُهُ إِلَى سُنَّةٍ فَقَدِ اهْتَدَى وَ مَنْ كَانَتْ فَتْرَتُهُ إِلَى بِدْعَةٍ فَقَدْ غَوَى
دوران پیری سرنوشتساز است
اگرچه عاقبت، ظهور اوّلت و آخر، ظهور آغاز، سرنوشت و وجود علمی در مراتب پیش از جهان طبیعت باشد، ولی در عین حال، عاقبت و آخر کار اهمیت دارد
نقدی بر «پاک بودن در جوانی شیوه پیغمبری است/ ورنه هر گبری به پیری میشود پرهیزکار»
میل به سنت و پیروی از انبیا و اولیا یا خود بالفعل سعادت است و یا مقدمه قطعی و یقینی وصول به سعادت
در مقابل، کسانی که میل به بدعت و دوری از سنت دارند، یا بالفعل گمراه و از مقصد دور هستند و یا در مسیر ضلالت و دور شدن از رحمت خدای متعال قرار دارند
معیار سعادت و ضلالت: میل و اشتیاق به سنت و مرضیات خدای متعال و انبیا و اولیا و یا خلاف سنت و منفورات و مکروهات خدای متعال و انبیا و اولیا
کسی که مویش را در اسلام سپید کرده است ...
آیا حبط عمل امکانپذیر است؟
برخی از اعمال بر برخی دیگر از اعمال ولایت و حکومت دارند
حقیقت وجود انسانها در جهان طبیعت عبارت است از اصل، خلاصه و عصاره وجود متنزل آنها به اضافه تفاصیل وجودشان که عبارت است از عقاید، اخلاق و اعمال، بهگونهای که اگر این عقاید، اخلاق و اعمال را نداشته باشند، امکان ندارد از دنیا بروند
شرحی بر «انه لیس من اهلک انه عمل غیر صالح»
یکی از معانی جنت میراث
تمام بهشت میراث است برای مؤمنان؛ چرا که بدون استحقاق به آنان اعطا میشود
کسی از بهشت سیر صعود اخراج نمیشود/ اخراج از بهشت سیر نزول فقط امکانپذیر است
پایان و انجام مجموعه خلق خدای متعال که با فطرت توحیدی آفریده شدهاند، آن است که به توحید میرسند