جلسه بیست و هشتم ـ 16/ 10/ 94
[ادامه حدیث 29] عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ الله ع قَالَ: يَا مُفَضَّلُ لا يُفْلِحُ مَنْ لا يَعْقِلُ وَ لا يَعْقِلُ مَنْ لا يَعْلَمُ وَ سَوْفَ يَنْجُبُ مَنْ يَفْهَمُ وَ يَظْفَرُ مَنْ يَحْلُمُ وَ الْعِلْمُ جُنَّةٌ وَ الصِّدْقُ عِزٌّ وَ الْجَهْلُ ذُلٌّ وَ الْفَهْمُ مَجْدٌ وَ الْجُود نُجْحٌ
معنای فلاح 1ـ دستیابی به غایت که عبارت است از قرب الی الله 2ـ بقاء
بنا به نظر ادق، اسماء و صفات خدای متعال نیز صرف نظر از انتساب به ذات، هیچ نیستند و فانیاند
افزودن چیزی بر موجودات از بیرون امکانپذیر نیست؛ فقط زمینهسازی از بیرون امکانپذیر است.
نهفقط تأثیر گذاشتن بر انسان کامل امکانپذیر نیست، بلکه تأثیر گذاشتن بر سایر موجودات نیز همینگونه است
چرا ابلیس توانایی تصرف در بندگان خدا را ندارد؟
انواع اجنه بینهایت است
موجودی میتواند دائم و باقی باشد، که دوام و بقا از درون او بجوشد
تنها فاعل بالحقیقه، فاعل کل، مباشر و بیواسطه در عالم هستی فقط خدای متعال است و جایگزین هم ندارد؛ مابقی فقط معدّ و زمینهساز هستند
غذای عقل، علم است
اشاره: معنای «تفکر ساعۀ، افضل من عبادۀ سبعین سنۀ» و «ان الصلاۀ تنهی عن الفحشاء و المنکر»
معنای نجابت: خوش طینتی، خوش ذاتی، کرامت و ...
انسان از طریق تعقل و فهم به ارزش وجودی میرسد
به مقصد رسیدن در جهان طبیعت، نیازمند صبر است
صدق عبارت است از سخن عالمانه گفتن
علم، حیثیت حکایت از واقع و صدق حیثیت مطابقت با واقع است
معنای عزت؛ تأثیرناپذیری
جود، نتیجه علم است؛ گرچه در برخی جود ذاتی است