(20) خدای متعال هست و بس

 حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

کتاب توحید ـ درس 20 ـ 15/ 7/ 95

شرح اصول کافی درس 138

   

خدای متعال هست و بس

ادامه [حدیث 7] عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي نَجْرَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام عَنِ التَّوْحِيدِ فَقُلْتُ أَتَوَهَّمُ شَيْئاً فَقَالَ نَعَمْ غَيْرَ مَعْقُولٍ وَ لَا مَحْدُودٍ فَمَا وَقَعَ وَهْمُكَ عَلَيْهِ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَهُوَ خِلَافُهُ لَا يُشْبِهُهُ شَيْ‏ءٌ وَ لَا تُدْرِكُهُ الْأَوْهَامُ كَيْفَ تُدْرِكُهُ الْأَوْهَامُ وَ هُوَ خِلَافُ مَا يُعْقَلُ وَ خِلَافُ مَا يُتَصَوَّرُ فِي الْأَوْهَامِ إِنَّمَا يُتَوَهَّمُ شَيْ‏ءٌ غَيْرُ مَعْقُولٍ وَ لَا مَحْدُودٍ.

ادامه بررسی پرسش درس قبل و پاسخ آن

[حدیث 8] عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ: سُئِلَ أَبُو جَعْفَرٍ الثَّانِي علیه السلام يَجُوزُ أَنْ يُقَالَ لِلَّهِ إِنَّهُ شَيْ‏ءٌ قَالَ نَعَمْ يُخْرِجُهُ مِنَ الْحَدَّيْنِ حَدِّ التَّعْطِيلِ وَ حَدِّ التَّشْبِيهِ

شئ ندانستن و نیز لاشئ دانستن خدای متعال به تعطیل می‌انجامد؛ هم تعطیل فهم و هم تعطیل عبادت

از سوی دیگر نباید شئ دانستن خدای متعال به تشبیه بیانجامد؛ بدین خاطر که اگر خدای متعال شیئی مانند سایر اشیاء باشد، شایسته عبادت و پرستش نیست

[حدیث 9] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: إِنَّ اللَّهَ خِلْوٌ مِنْ خَلْقِهِ وَ خَلْقَهُ خِلْوٌ مِنْهُ وَ كُلُّ مَا وَقَعَ عَلَيْهِ اسْمُ شَيْ‏ءٍ فَهُوَ مَخْلُوقٌ مَا خَلَا اللَّهَ.

اشاره: «هو الذی فی السماء اله و فی الارض اله»

خدای متعال در مرتبه مطلق، مطلق است و در مرتبه مقید، مقید؛ بنابراین وجودهای مقید در مرتبه مطلق نیستند؛ اگر هستند، نه به عنوان مقید، بلکه به عنوان مطلق هستند

خدای متعال هست و بس؛ نه غیر خدای متعال هست و نه می‌تواند باشد اما در عین حال «و هو بکل شئ علیم»

این روایت شریف با روایات دیگر در این زمینه مانند «داخل فی الاشیاء و خارج عن الاشیاء» معارضه ندارد

تعبیر روایت شریف که خدای متعال خالی از خلق است و خلق خالی از او، به این معناست که خدای متعال نه در ذات خود به مخلوقات شباهت دارد، نه در صفات و افعال خود

نه حق عین خلق است و نه خلق عین حق؛ در عین حال، خلق غیر حق نیست و حق هم غیر خلق نیست؛ بلکه حق عبارت است از حقیقت خلق و خلق عبارت است از رقیقت حق

[حدیث 10] عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ‏ علیه السلام يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ خِلْوٌ مِنْ خَلْقِهِ وَ خَلْقَهُ خِلْوٌ مِنْهُ وَ كُلُّ مَا وَقَعَ عَلَيْهِ اسْمُ شَيْ‏ءٍ مَا خَلَا اللَّهَ فَهُوَ مَخْلُوقٌ وَ اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ تَبَارَكَ الَّذِي لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ- وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ.

خدای متعال فاعل حقیقی است و هیچ موجودی در فاعلیت و حقیقت آن با او اشتراک ندارد؛ موجودات دیگر همچنان که وجودشان ظلی است، فاعلیت آن ها نیز ظلی است

با توجه به اینکه خلق ظل و جلوه حق است، نمی‌توان هیچ کمالی را از او سلب کرد؛ سلب کمال از خلق نهایت بی ادبی است و اگر انکار کمالات وجه الله، ملازم انکار کمالات خدای متعال باشد، کفر است

خدای متعال فاعل قریب است و اقرب از او نسبت به همه موجودات وجود ندارد

تنزیه در عین تشبیه، شرط ایمان و کمال فهم است

سخنی در «لیس کمثله شئ»؛ آیا «ک» در «کمثله» زائد است؟

 

 صوت (دریافت)

 

فیلم قسمت اول (دریافت)

 

فیلم قسمت دوم (دریافت)

 

فیلم قسمت سوم (دریافت)