(35) نمی‌شود خدای متعال تنهایِ تنها باشد بدون هرگونه فعلی

 حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

کتاب توحید ـ درس 35 ـ 10/ 10/ 95

شرح اصول کافی درس 153

   

نمی‌شود خدای متعال تنهایِ تنها باشد بدون هرگونه فعلی

[حدیث 25] عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام فَقَالَ لَهُ أَخْبِرْنِي عَنْ رَبِّكَ مَتَى كَانَ فَقَالَ وَيْلَكَ إِنَّمَا يُقَالُ لِشَيْ‏ءٍ لَمْ يَكُنْ مَتَى كَانَ إِنَّ رَبِّي تَبَارَكَ وَ تَعَالَى كَانَ وَ لَمْ يَزَلْ حَيّاً بِلَا كَيْفٍ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كَانَ وَ لَا كَانَ لِكَوْنِهِ كَوْنُ كَيْفٍ وَ لَا كَانَ لَهُ أَيْنٌ وَ لَا كَانَ فِي شَيْ‏ءٍ وَ لَا كَانَ عَلَى شَيْ‏ءٍ وَ لَا ابْتَدَعَ لِمَكَانِهِ مَكَاناً وَ لَا قَوِيَ بَعْدَ مَا كَوَّنَ الْأَشْيَاءَ وَ لَا كَانَ ضَعِيفاً قَبْلَ أَنْ يُكَوِّنَ شَيْئاً وَ لَا كَانَ مُسْتَوْحِشاً قَبْلَ أَنْ يَبْتَدِعَ شَيْئاً وَ لَا يُشْبِهُ شَيْئاً مَذْكُوراً وَ لَا كَانَ خِلْواً مِنْ الْمُلْكِ قَبْلَ إِنْشَائِهِ وَ لَا يَكُونُ مِنْهُ خِلْواً بَعْدَ ذَهَابِهِ لَمْ يَزَلْ حَيّاً بِلَا حَيَاةٍ وَ مَلِكاً قَادِراً قَبْلَ أَنْ يُنْشِئَ شَيْئاً وَ مَلِكاً جَبَّاراً بَعْدَ إِنْشَائِهِ لِلْكَوْنِ فَلَيْسَ لِكَوْنِهِ كَيْفٌ وَ لَا لَهُ أَيْنٌ وَ لَا لَهُ حَدٌّ وَ لَا يُعْرَفُ بِشَيْ‏ءٍ يُشْبِهُهُ وَ لَا يَهْرَمُ لِطُولِ الْبَقَاءِ وَ لَا يَصْعَقُ لِشَيْ‏ءٍ بَلْ لِخَوْفِهِ تَصْعَقُ الْأَشْيَاءُ كُلُّهَا كَانَ حَيّاً بِلَا حَيَاةٍ حَادِثَةٍ وَ لَا كَوْنٍ مَوْصُوفٍ وَ لَا كَيْفٍ مَحْدُودٍ وَ لَا أَيْنٍ مَوْقُوفٍ عَلَيْهِ وَ لَا مَكَانٍ جَاوَرَ شَيْئاً بَلْ حَيٌّ يُعْرَفُ وَ مَلِكٌ لَمْ يَزَلْ لَهُ الْقُدْرَةُ وَ الْمُلْكُ أَنْشَأَ مَا شَاءَ حِينَ شَاءَ بِمَشِيئَتِهِ لَا يُحَدُّ وَ لَا يُبَعَّضُ وَ لَا يَفْنَى كَانَ أَوَّلًا بِلَا كَيْفٍ وَ يَكُونُ آخِراً بِلَا أَيْنٍ وَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ تَبارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِينَ وَيْلَكَ أَيُّهَا السَّائِلُ إِنَّ رَبِّي لَا تَغْشَاهُ الْأَوْهَامُ وَ لَا تَنْزِلُ بِهِ الشُّبُهَاتُ وَ لَا يَحَارُ وَ لَا يُجَاوِزُهُ شَيْ‏ءٌ وَ لَا تَنْزِلُ بِهِ الْأَحْدَاثُ وَ لَا يُسْأَلُ عَنْ شَيْ‏ءٍ وَ لَا يَنْدَمُ عَلَى شَيْ‏ءٍ وَ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما وَ ما تَحْتَ الثَّرى‏.

اشاره‌ای به استفاده از برخی تعابیر مانند «ویلک» در بیان ائمه

به‌طور کلی فعل‌هایی که درباره خدای متعال به‌کار می‌رود، زمان‌دار نیست

با آفرینش موجودات بر قوت و قدرت خدای متعال افزوده نمی‌شود؛ زیرا اشیاء به خدا ضمیمه نمی‌شوند

افراد موجودات طبیعی در هر مرتبه‌ای از مراتب وجودی خود، موقتی هستند؛ همچنین است موجودات مثالی و عقلی؛ البته تا آنجا که تعین‌ها، تعین خلقی و فعلی است، نه تعیین علمی و در مرتبه اعیان ثابته

همه موجودات مجرد و مادی در حال تکامل، انقلاب و صیرورت به سوی خدای متعال هستند

عالم هستی بدون خلق و فعل خدای متعال نمی‌شود ولی بدون خلق و فعل متعین و مشخص با شکل، قالب و هویت فردی می‌شود

نمی‌شود خدای متعال تنهایِ تنها باشد بدون هرگونه فعلی؛ ولی می‌شود زید در عالم طبیعت نباشد و در عالم عقل مانده باشد

تصرف و مالکیت حقیقی و اعتباری؛ مالکیت حقیقی و اعتباری، نافی یکدیگر نیستند

اشاره‌ای به «الست اولی بکم من انفسکم»

خدای متعال واجد جمیع کمالات در مرتبه ذات است و به‌خاطر کمالات ذاتی، صفات انتزاع می‌شود

معنای جبار: جبران کردن کاستی‌ها در فرایند تکوین؛ از اسمای شریف و دوست‌داشتنی خدای متعال است؛ از کمتر اسمی این‌همه خیر، برکت، لطف و عنایت نازل شده است

کمالاتی که انسان دارد و در مراتب وجودی‌اش مستور است، نامتناهی است

جباریت اختیاری و اضطراری

اشاره: البلاء للولاء

معنای صعقه و اشاره‌ای به معنای «اذا نفخ فی الصور فصعق من فی السموات و من فی الارض»

اشاره‌ای به درجات توحید؛ آخرین درجه توحید «کل شئ هالک الا وجهه»

ذره ذره عالم هستی از معجزات خدای متعال و خارق العاده است و خدای متعال آن را در اعلی درجه وجود آفریده است؛ بنابراین درباره هر فعلی از افعال الهی می‌توانیم بگوییم «تبارک الله احسن الخالقین»

 

 صوت (دریافت)

 

فیلم قسمت اول (دریافت)

 

فیلم قسمت دوم (دریافت)

 

فیلم قسمت سوم (دریافت)

 

فیلم قسمت چهارم (دریافت)