کتاب توحید ـ درس 48 ـ 24/ 10/ 95
شرح اصول کافی درس 166
علت عدم توانایی عموم مردم بر مشاهده خدای متعال
ادامه [حدیث 45] عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ إِسْحَاقَ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ علیه السلام أَسْأَلُهُ كَيْفَ يَعْبُدُ الْعَبْدُ رَبَّهُ وَ هُوَ لَا يَرَاهُ فَوَقَّعَ علیه السلام يَا أَبَا يُوسُفَ جَلَّ سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ وَ الْمُنْعِمُ عَلَيَّ وَ عَلَى آبَائِي أَنْ يُرَى قَالَ وَ سَأَلْتُهُ هَلْ رَأَى رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله رَبَّهُ فَوَقَّعَ علیه السلام إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَرَى رَسُولَهُ بِقَلْبِهِ مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ مَا أَحَبَّ.
پیامبر چون خاص است، در مراتب مختلف حکم خاص دارد
علت اینکه عموم مردم توانایی مشاهده خدای متعال (نه حسی، نه نفسی و نه قلبی) را ندارند، ایناست که نفس آنها تعلق فراگیری به بدن دارد؛ به همین خاطر ادارک آنها مادی و طبیعی است؛ بر این اساس چون ابزار دیدن و فهم عموم مردم حواس و مادیات است و خدای متعال مبرای از مادیات، طبعاً رؤیتی نسبت به خدای متعال ندارند
دیدگاه متکلمین درباره تجرد و فوق تجرد خدای متعال و موجودات
عموم مردم خدای متعال را نه با حس درک میکنند و نه با عقل؛ اما پیامبر صلی الله علیه و آله هم عقل او خارج از زمان، مکان و طبیعت است و هم قلب او
قدر و اندازه محبوبیت پیامبر نزد خدای متعال؛ پیامبر محبوب مطلق خدای متعال است
فوق پیامبر صلی الله علیه و آله در عالم امکان، ممکن نیست
کسی که در حضور خدای متعال بیگناه هم شرمنده است ...؛ اشارهای به ادب پیامبر در محضر خدای متعال
[حدیث 46] عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى قَالَ: سَأَلَنِي أَبُو قُرَّةَ الْمُحَدِّثُ أَنْ أُدْخِلَهُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام فَاسْتَأْذَنْتُهُ فِي ذَلِكَ فَأَذِنَ لِي فَدَخَلَ عَلَيْهِ فَسَأَلَهُ عَنِ الْحَلَالَ وَ الْحَرَامِ وَ الْأَحْكَامِ حَتَّى بَلَغَ سُؤَالُهُ إِلَى التَّوْحِيدِ فَقَالَ أَبُو قُرَّةَ إِنَّا رُوِّينَا أَنَّ اللَّهَ قَسَمَ الرُّؤْيَةَ وَ الْكَلَامَ بَيْنَ نَبِيَّيْنِ فَقَسَمَ الْكَلَامَ لِمُوسَى وَ لِمُحَمَّدٍ الرُّؤْيَةَ
فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام فَمَنِ الْمُبَلِّغُ عَنِ اللَّهِ إِلَى الثَّقَلَيْنِ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ لا يُحِيطُونَ بِهِ عِلْماً وَ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ أَ لَيْسَ مُحَمَّدٌ قَالَ بَلَى
قَالَ كَيْفَ يَجِيءُ رَجُلٌ إِلَى الْخَلْقِ جَمِيعاً فَيُخْبِرُهُمْ أَنَّهُ جَاءَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ أَنَّهُ يَدْعُوهُمْ إِلَى اللَّهِ بِأَمْرِ اللَّهِ فَيَقُولُ لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ لا يُحِيطُونَ بِهِ عِلْماً وَ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ ثُمَّ يَقُولُ أَنَا رَأَيْتُهُ بِعَيْنِي وَ أَحَطْتُ بِهِ عِلْماً وَ هُوَ عَلَى صُورَةِ الْبَشَرِ أَ مَا تَسْتَحُونَ مَا قَدَرَتِ الزَّنَادِقَةُ أَنْ تَرْمِيَهُ بِهَذَا أَنْ يَكُونَ يَأْتِي مِنْ عِنْدِ اللَّهِ بِشَيْءٍ ثُمَّ يَأْتِي بِخِلَافِهِ مِنْ وَجْهٍ آخَرَ
قَالَ أَبُو قُرَّةَ فَإِنَّهُ يَقُولُ وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرى
فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام إِنَّ بَعْدَ هَذِهِ الْآيَةِ مَا يَدُلُّ عَلَى مَا رَأَى حَيْثُ قَالَ ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأى يَقُولُ مَا كَذَبَ فُؤَادُ مُحَمَّدٍ مَا رَأَتْ عَيْنَاهُ ثُمَّ أَخْبَرَ بِمَا رَأَى فَقَالَ لَقَدْ رَأى مِنْ آياتِ رَبِّهِ الْكُبْرى فَآيَاتُ اللَّهِ غَيْرُ اللَّهِ وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ وَ لا يُحِيطُونَ بِهِ عِلْماً فَإِذَا رَأَتْهُ الْأَبْصَارُ فَقَدْ أَحَاطَتْ بِهِ الْعِلْمَ وَ وَقَعَتِ الْمَعْرِفَةُ
فَقَالَ أَبُو قُرَّةَ فَتُكَذِّبُ بِالرِّوَايَاتِ
فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام إِذَا كَانَتِ الرِّوَايَاتُ مُخَالِفَةً لِلْقُرْآنِ كَذَّبْتُهَا وَ مَا أَجْمَعَ الْمُسْلِمُونَ عَلَيْهِ أَنَّهُ لَا يُحَاطُ بِهِ عِلْماً وَ لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ.
آیا میشود مراتب چشم (چشم سر، چشم باطن و چشم باطنِ باطن) در وجود واحد و از حیثیت واحد ظهور پیدا کنند؟ بله
اشارهای به قدرت جابجایی در قلعه خیبر توسط امیر المؤمنین علیه السلام؛ ظهور قوت قلبی و نفسی در بدن
اگر قوت بینایی نفسانی و قلبی و فراتر از آن با قوت بینایی بدنی و بصری وحدت و از حیثیت واحد ظهور پیدا کردند، قطعاً و یقیناً تمام آنچه که بهوسیله چشم سر میتوان دید، بهوسیله چشمهای دیگر میتوان دید و تمام آنچه که بهوسیله چشم سر، باطن، قلب، روح و مانند آنها میتوان دید، بهوسیله چشم سر میتوان دید؛ بهخاطر اینکه یک حقیقت واحدند و تعدد آنها تحلیلی است
در اینکه مخالفت با قرآن سبب ضعف روایات میشود تردیدی نیست؛ اما هرگاه آیات نص باشند و روایات با آن مخالف باشند، روایات کنار میروند؛ اما اگر آیات و روایات هر دو ظاهر باشند، در اینجا قاعده برای جمع بین آیات و روایات امر دیگری خواهد شد