(74) اهمیت و تأثیر مباحثه در علم آموزی

 حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

جلسه هفتاد و چهار ـ 16/ 2/ 95

  

 

اهمیت و تأثیر مباحثه در علم آموزی
[حدیث 90] قَال رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله و سلم تَذَاكَرُوا وَ تَلاقَوْا وَ تَحَدَّثُوا فَإِنَّ الحَدِيثَ جِلاءٌ للقُلُوبِ إِنَّ القُلُوبَ لتَرِينُ كَمَا يَرِينُ السَّيْفُ جِلاؤُهَا الحَدِيث‏

بسیاری از نیازهای اساسی انسان از طریق گفتگو و ارتباط با دیگران مرتفع می‌شود؛ به همین دلیل از رهبانیت رایج در مسیحیت منع شده است
دلیل نهی از رُهبانیت در اسلام
آیات و روایات ناظر به پرهیز از لغو، مطلق است و قید ندارد
مذاکره، ملاقات و محادثه مذکور در این روایت برای جمعی قید دارد و برای جمعی ندارد
افسردگی از عوارض تنعّم و رفاه است؛ آن اندازه که ثروتمندان غم دارند، فقرا غصه ندارند
[حدیث 91] عَنْ مَنْصُورٍ الصَّيْقَل قَال سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام يَقُولُ تَذَاكُرُ العِلمِ دِرَاسَةٌ وَ الدِّرَاسَةُ صَلاةٌ حَسَنَةٌ.
اهمیت و تأثیر مباحثه در علم آموزی
نماز و حج، عبادت جامع است؛ چون عبادت اطواری است
بَابُ بَذْل العِلم‏
[حدیث 92] ٍعَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ علیه السلام قَال: قَرَأْتُ فِي كِتَابِ عَليٍّ علیه السلام إِنَّ اللهَ لمْ يَأْخُذْ عَلى الجُهَّال عَهْداً بِطَلبِ العِلمِ حَتَّى أَخَذَ عَلى العُلمَاءِ عَهْداً بِبَذْل العِلمِ للجُهَّال لأَنَّ العِلمَ كَانَ قَبْل الجَهْل.

 

 صوت

 

فیلم قسمت اول (دریافت)

 

فیلم قسمت دوم (دریافت)

 

 فیلم قسمت سوم (دریافت)