(74) اهمیت و تأثیر مباحثه در علم آموزی
جلسه هفتاد و چهار ـ 16/ 2/ 95
اهمیت و تأثیر مباحثه در علم آموزی
[حدیث 90] قَال رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله و سلم تَذَاكَرُوا وَ تَلاقَوْا وَ تَحَدَّثُوا فَإِنَّ الحَدِيثَ جِلاءٌ للقُلُوبِ إِنَّ القُلُوبَ لتَرِينُ كَمَا يَرِينُ السَّيْفُ جِلاؤُهَا الحَدِيث
بسیاری از نیازهای اساسی انسان از طریق گفتگو و ارتباط با دیگران مرتفع میشود؛ به همین دلیل از رهبانیت رایج در مسیحیت منع شده است
دلیل نهی از رُهبانیت در اسلام
آیات و روایات ناظر به پرهیز از لغو، مطلق است و قید ندارد
مذاکره، ملاقات و محادثه مذکور در این روایت برای جمعی قید دارد و برای جمعی ندارد
افسردگی از عوارض تنعّم و رفاه است؛ آن اندازه که ثروتمندان غم دارند، فقرا غصه ندارند
[حدیث 91] عَنْ مَنْصُورٍ الصَّيْقَل قَال سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام يَقُولُ تَذَاكُرُ العِلمِ دِرَاسَةٌ وَ الدِّرَاسَةُ صَلاةٌ حَسَنَةٌ.
اهمیت و تأثیر مباحثه در علم آموزی
نماز و حج، عبادت جامع است؛ چون عبادت اطواری است
بَابُ بَذْل العِلم
[حدیث 92] ٍعَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ علیه السلام قَال: قَرَأْتُ فِي كِتَابِ عَليٍّ علیه السلام إِنَّ اللهَ لمْ يَأْخُذْ عَلى الجُهَّال عَهْداً بِطَلبِ العِلمِ حَتَّى أَخَذَ عَلى العُلمَاءِ عَهْداً بِبَذْل العِلمِ للجُهَّال لأَنَّ العِلمَ كَانَ قَبْل الجَهْل.