(73) عوامل احیای ملکوتی نفس
جلسه هفتاد و سه ـ 15/ 2/ 95
عوامل احیای ملکوتی نفس
[حدیث 84] عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام، قَالَ: قَالَ: «إِنَّ هذَا الْعِلْمَ عَلَيْهِ قُفْلٌ، وَ مِفْتَاحُهُ الْمَسْأَلَة»
اشارهای به مراتب علم و راههای بهدست آوردن آن
منظور امام از «این علم» در روایت شریف چیست؟
[حدیث 86] عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام، قَالَ: «لَا يَسَعُ النَّاسَ حَتّى يَسْأَلُوا وَ يَتَفَقَّهُوا وَ يَعْرِفُوا إِمَامَهُمْ، وَ يَسَعُهُمْ أَنْ يَأْخُذُوا بِمَا يَقُولُ وَ إِنْ كَانَ تَقِيَّةً»
اشارهای به اقسام تقیه
[حدیث 87] عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام، قَالَ: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: أُفٍّ لِرَجُلٍ لَايُفَرِّغُ نَفْسَهُ فِي كُلِ جُمُعَةٍ لِأَمْرِ دِينِهِ؛ فَيَتَعَاهَدَهُ وَ يَسْأَلَ عَنْ دِينِهِ». وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرى: «لِكُلِّ مُسْلِم»
برنامههای صدا و سیما آموزنده است
[حدیث 88] قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: تَذَاكُرُ الْعِلْمِ بَيْنَ عِبَادِي مِمَّا تَحْيَا عَلَيْهِ الْقُلُوبُ الْمَيْتَةُ إِذَا هُمُ انْتَهَوْا فِيهِ إِلى أَمْرِي»
علم بر دو قسم است: 1ـ الهی و عقلی که انسان را به قرب الهی میرساند 2ـ علمی که باعث بعد از خدای متعال میشود
حیات قلبی انسان دو گونه است: 1ـ حیات مَلَکی، ملکوتی و روحانی 2ـ حیات شیطانی
اگر علم، الهی باشد به حیات ملکوتی قلب میانجامد و علم غیرالهی سبب حیات شیطانی نفس میشود
[حدیث 89] عَنْ أَبِي الْجَارُودِ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عليه السلام يَقُولُ: «رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْيَا الْعِلْمَ». قَالَ: قُلْتُ: وَ مَا إِحْيَاؤُهُ؟ قَالَ:
«أَنْ يُذَاكِرَ بِهِ أَهْلَ الدِّينِ وَ أَهْلَ الْوَرَعِ»
تفاوت بیان گزارههای انشایی و خبری از سوی انسان کامل و سایر انسانها
احیای ملکوتی نفس عواملی دارد که مهمترین آن بندگی خدای متعال است
علمی که احیا کننده ملکوتی است، دو شرط دارد: 1ـ منبع آن پاک باشد 2ـ قابل و ظرف آن هم پاک باشد
منظور از تدین و تقوا در حدیث شریف، تدین و تقوای متعارف است