(67) شر در عالم امکان‌پذیر نیست

حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

کتاب توحید ـ درس 67 ـ 30/ 10/ 95

شرح اصول کافی درس 185

   

شر در عالم امکان‌پذیر نیست

بَابُ الْإِرَادَةِ أَنَّهَا مِنْ صِفَاتِ الْفِعْلِ وَ سَائِرِ صِفَاتِ الْفِعْلِ‏

[حدیث 85] عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قُلْتُ لَمْ يَزَلِ اللَّهُ مُرِيداً؟ قَالَ إِنَّ الْمُرِيدَ لَا يَكُونُ إِلَّا لِمُرَادٍ مَعَهُ لَمْ يَزَلِ اللَّهُ عَالِماً قَادِراً ثُمَّ أَرَادَ

آیا اراده از صفات ذات است؟ و آیا حادث است؟ بررسی نظریات در این باره

آیا تصور و شوق درباره خدای متعال به‌کار می‌رود؟

معنای اراده از دیدگاه حکما:

1ـ ضد کراهت. این اراده و مقدمات آن از ویژگی‌های نفس (حقیقت مجردی که ارتباط با بدن دارد و به تدبیر آن می‌پردازد) است

2ـ مبدئیت خدای متعال برای موجوداتی که ناشی از علم او به نظام احسن است

از نگاه فلاسفه، شرور ذاتی این جهان است؛ به‌دلیل وجود مزاحمت‌ها و محدودیت‌هایی که در عالم طبیعت وجود دارد

اما به نظر دقیق، آنچه در این عالم اتفاق می‌افتد، شر نیست ولو مزاحمت هم باشد. حاصل و نتیجه مزاحمت هم شر نیست

اشاره: عسی ان تکرهوا شیئاً و هو خیر لکم و عسی ان تحبوا شیئاً و هو شر لکم

حوزه‌های متعارض و مزاحم، قطعاً و یقیناً جزء خیرات مسلم است که شک و تردیدی در آن نیست

کل جهان طبیعت بدون استثناء خیر است، تک تک موجوداتی که در آن هستند، اولاً وجود، صفات و افعال آن‌ها برای خودشان خیر است، ثانیاً این موجودات برای موجودات دیگر هم خیر هستند

هیچ چیز در عالم حیف نمی‌شود

شر در عالم امکان‌پذیر نیست

 

  صوت (دریافت)

 

فیلم قسمت اول (دریافت)

 

فیلم قسمت دوم (دریافت)

 

فیلم قسمت سوم (دریافت)

 

فیلم قسمت چهارم (دریافت)