(67) شر در عالم امکانپذیر نیست
کتاب توحید ـ درس 67 ـ 30/ 10/ 95
شرح اصول کافی درس 185
شر در عالم امکانپذیر نیست
بَابُ الْإِرَادَةِ أَنَّهَا مِنْ صِفَاتِ الْفِعْلِ وَ سَائِرِ صِفَاتِ الْفِعْلِ
[حدیث 85] عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قُلْتُ لَمْ يَزَلِ اللَّهُ مُرِيداً؟ قَالَ إِنَّ الْمُرِيدَ لَا يَكُونُ إِلَّا لِمُرَادٍ مَعَهُ لَمْ يَزَلِ اللَّهُ عَالِماً قَادِراً ثُمَّ أَرَادَ
آیا اراده از صفات ذات است؟ و آیا حادث است؟ بررسی نظریات در این باره
آیا تصور و شوق درباره خدای متعال بهکار میرود؟
معنای اراده از دیدگاه حکما:
1ـ ضد کراهت. این اراده و مقدمات آن از ویژگیهای نفس (حقیقت مجردی که ارتباط با بدن دارد و به تدبیر آن میپردازد) است
2ـ مبدئیت خدای متعال برای موجوداتی که ناشی از علم او به نظام احسن است
از نگاه فلاسفه، شرور ذاتی این جهان است؛ بهدلیل وجود مزاحمتها و محدودیتهایی که در عالم طبیعت وجود دارد
اما به نظر دقیق، آنچه در این عالم اتفاق میافتد، شر نیست ولو مزاحمت هم باشد. حاصل و نتیجه مزاحمت هم شر نیست
اشاره: عسی ان تکرهوا شیئاً و هو خیر لکم و عسی ان تحبوا شیئاً و هو شر لکم
حوزههای متعارض و مزاحم، قطعاً و یقیناً جزء خیرات مسلم است که شک و تردیدی در آن نیست
کل جهان طبیعت بدون استثناء خیر است، تک تک موجوداتی که در آن هستند، اولاً وجود، صفات و افعال آنها برای خودشان خیر است، ثانیاً این موجودات برای موجودات دیگر هم خیر هستند
هیچ چیز در عالم حیف نمیشود
شر در عالم امکانپذیر نیست