ظهور انفسي و آفاقي امام زمان (عليه السلام)
پرسش:
كد پرسش: 49
با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما استاد عزيز و بزرگوار كه لطف ميفرمائيد و وقتي را براي پاسخ به سؤالات ما عوام الناسها ميگذاريد.
1ـ مقصود از ظهور انفسي امام زمان (عليه السلام) كه گفته ميشود اكنون نيز حضرت براي اهلش ظهور دارند چيست؟
2ـ تفاوت ظهور انفسي با ظهور آفاقي (كه در ظرف زمان خاصي روي ميدهد) چيست؟ آيا اين دو نوع ظهور نسبت به هم شرافت دارند؟
3ـ آيا در عصر ظهور زماني، حضرت ظهور تام خواهند داشت؟
كد پرسش: 49
با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما استاد عزيز و بزرگوار كه لطف ميفرمائيد و وقتي را براي پاسخ به سؤالات ما عوام الناسها ميگذاريد.
1ـ مقصود از ظهور انفسي امام زمان (عليه السلام) كه گفته ميشود اكنون نيز حضرت براي اهلش ظهور دارند چيست؟
2ـ تفاوت ظهور انفسي با ظهور آفاقي (كه در ظرف زمان خاصي روي ميدهد) چيست؟ آيا اين دو نوع ظهور نسبت به هم شرافت دارند؟
3ـ آيا در عصر ظهور زماني، حضرت ظهور تام خواهند داشت؟
پاسخ:
1ـ ظهور انفسی یا باطنی یا ملکوتی، همان حضور معنوی و روحانی است که نهتنها اکنون نیز تحقق یافته است بلکه تا روز قیامت نیز متحقق خواهد بود و بهگمان بنده، واسطهي میان حق و خلق همین ظهور انفسی است.
2ـ تفاوت ظهور انفسي با ظهور آفاقي همان تفاوت میان جسم و روح، طبیعت و ملکوت و تفاوت میان ایمان حسی و فراحسی است.
کمال جهان طبیعت و وجه طبیعی انسانها به ظهور آفاقی است و کمال مراتب فراطبیعی جهان و وجه ملکوتی انسان به ظهور انفسی است. البته از آنجا که کمال طبیعی اکثریت انسانها از طریق مجاری ادراکی حسی تحقق مییابد، هم ظهور آفاقی ضرورت دارد و هم اکثریت انسانها از طریق همین ظهور آفاقی به کمال شایستهي خود خواهند رسید.
حاصل آنکه ظهور آفاقی از جهتی مانند بعثت حسی و طبیعی پیامبران علیهمالسلام است که بدون آن اکثریت انسانها به کمالات شایسته خود نمیرسند و اگر بعثت حسی و طبیعی پیامبران علیهمالسلام نباشد، اکثریت انسانها در کفر و شرک و هواپرستی باقی میمانند و اگر ظهور آفاقی حضرت بقیة الله صلواتاللهعلیه نباشد، اکثریت انسانها در مرتبهي نقصان خود باقی خواهند ماند.
3ـ ظهور حضرت بقیة الله صلواتاللهعلیه در عصر ظهور مرتبهي تعادل کلی و عدالت حقیقی آفاقی و انفسی با هم است، بر خلاف بعثت پیامبران علیهمالسلام که ظهور آفاقی آنها بر ظهور انفسیشان غلبه داشت و جز اندکی از پیروان آنها مانند حضرت سلمان سلامالله علیه ظهور انفسی آن حضرت را درک نمیکردند.
1ـ ظهور انفسی یا باطنی یا ملکوتی، همان حضور معنوی و روحانی است که نهتنها اکنون نیز تحقق یافته است بلکه تا روز قیامت نیز متحقق خواهد بود و بهگمان بنده، واسطهي میان حق و خلق همین ظهور انفسی است.
2ـ تفاوت ظهور انفسي با ظهور آفاقي همان تفاوت میان جسم و روح، طبیعت و ملکوت و تفاوت میان ایمان حسی و فراحسی است.
کمال جهان طبیعت و وجه طبیعی انسانها به ظهور آفاقی است و کمال مراتب فراطبیعی جهان و وجه ملکوتی انسان به ظهور انفسی است. البته از آنجا که کمال طبیعی اکثریت انسانها از طریق مجاری ادراکی حسی تحقق مییابد، هم ظهور آفاقی ضرورت دارد و هم اکثریت انسانها از طریق همین ظهور آفاقی به کمال شایستهي خود خواهند رسید.
حاصل آنکه ظهور آفاقی از جهتی مانند بعثت حسی و طبیعی پیامبران علیهمالسلام است که بدون آن اکثریت انسانها به کمالات شایسته خود نمیرسند و اگر بعثت حسی و طبیعی پیامبران علیهمالسلام نباشد، اکثریت انسانها در کفر و شرک و هواپرستی باقی میمانند و اگر ظهور آفاقی حضرت بقیة الله صلواتاللهعلیه نباشد، اکثریت انسانها در مرتبهي نقصان خود باقی خواهند ماند.
3ـ ظهور حضرت بقیة الله صلواتاللهعلیه در عصر ظهور مرتبهي تعادل کلی و عدالت حقیقی آفاقی و انفسی با هم است، بر خلاف بعثت پیامبران علیهمالسلام که ظهور آفاقی آنها بر ظهور انفسیشان غلبه داشت و جز اندکی از پیروان آنها مانند حضرت سلمان سلامالله علیه ظهور انفسی آن حضرت را درک نمیکردند.