تدريجي يا دفعي بودن امر فرج

پرسش (116):
با سلام و خسته نباشین.
نقدها یا پرسش‌هایی پیرامون پاسخ 102
1ـ آیا ید بیضا یا نفس مسحایی امری تدریجی بود یا دفعی؟ اگر دفعی، پس چرا از واژه اراده کردن برایش استفاده نشده؟
2ـ هر کاری به اذن خداست و هر کرامت و معجزه‌ای مربوط به زمان و فرد و شرایطی خاص، بنابراین لزومی نداره آنچه به حضرت حجت علیه السلام اختصاص داده شده را دیگران در زمان های قبل انجام دهند. پس نمی‌توان گفت چون پیشینیان از انبیاء و اولیاء از این‌گونه معجزه و کرامت استفاده نکردند، ایشان هم قطعاً بهره نخواهد برد. البته اگه به کشف و دلایل فرا عقلانی ثابت شده امر فرج تدریجی است و هیچ معجزه و خارق عادتی رخ نمی‌دهد، آن امر دیگری است و احتجاجی بر آن نداریم.
3ـ مگر معجزات انبیاء و کرامات اولیاء از سنخ امور دفعی نیستند؟ و مگر در عالم طبیعت رخ نداده‌اند؟ پس چگونه می‌توان گفت امور دفعی در عالم طبیعت از سنخ کون و فساد فلسفی و بدون مصداق عینی است؟
با تشکر و پوزش. چون شما خود همیشه سفارش به نقد و سؤال می‌فرمایید، گستاخی نموده و ذهنیاتم را بیان نمودم. متشکر از شما

ادامه مطلب...

عرضه اعمال بر امام زمان (ع)

پرسش (162):
سلام استاد عزيز! اينکه ميگن اعمالمون روزاي دوشنبه و پنشنبه به امام زمان عليه السلام عرضه مي‌شه يعني چي؟
ممنون از لطفتون

ادامه مطلب...