(42) کمالات نفس نامتناهی است

 حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

جلسه چهل و دوم ـ 28/ 11/ 94

 

کمالات نفس نامتناهی است

ادامه [حدیث 4] سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.

همه موجودات تقسیم و تضمین شده هستند؛ عوالم کثرت، عوالم تقدیر هستند

تفاوت نفس و بدن و علوم مربوط به آن‌ها

بدن، فانی و نفس، باقی و دائم است؛ بنابراین علومی که مربوط به هریک از این‌هاست، تفاوت دارند

متلاشی شدن (لا شئ شدن) اشیا امکان پذیر نیست

کمالات نفس من جمیع الجهات و الحیثیات نامتناهی است؛ چرا که نفس بسیط و کل الکمال و الجمال است؛ اما کمالات بدن متناهی است. بنابراین علوم مربوط به نفس، به ظهور کمالات نامتناهی می‌انجامد

اگر انسان تمام هویت، حقیقت و زندگی‌اش را به علومی که تأمین کننده کمال روح و زمینه‌ساز رشد و تعالی آن است، اختصاص دهد، باز هم کم است

[حدیث 5] قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ وَ فِي حَدِيثٍ آخَرَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ أَلا وَ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ بُغَاةَ الْعِلْمِ.

مطالعه برای هر مسلمانی ضروری و واجب است

صدا و سیما حقیقتاً دانشگاه است

 

 

صوت

 

فیلم قسمت اول (دریافت)

 

فیلم قسمت دوم (دریافت)

 

فیلم قسمت سوم (دریافت)