(42) کمالات نفس نامتناهی است
جلسه چهل و دوم ـ 28/ 11/ 94
کمالات نفس نامتناهی است
ادامه [حدیث 4] سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
همه موجودات تقسیم و تضمین شده هستند؛ عوالم کثرت، عوالم تقدیر هستند
تفاوت نفس و بدن و علوم مربوط به آنها
بدن، فانی و نفس، باقی و دائم است؛ بنابراین علومی که مربوط به هریک از اینهاست، تفاوت دارند
متلاشی شدن (لا شئ شدن) اشیا امکان پذیر نیست
کمالات نفس من جمیع الجهات و الحیثیات نامتناهی است؛ چرا که نفس بسیط و کل الکمال و الجمال است؛ اما کمالات بدن متناهی است. بنابراین علوم مربوط به نفس، به ظهور کمالات نامتناهی میانجامد
اگر انسان تمام هویت، حقیقت و زندگیاش را به علومی که تأمین کننده کمال روح و زمینهساز رشد و تعالی آن است، اختصاص دهد، باز هم کم است
[حدیث 5] قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ وَ فِي حَدِيثٍ آخَرَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ أَلا وَ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ بُغَاةَ الْعِلْمِ.
مطالعه برای هر مسلمانی ضروری و واجب است
صدا و سیما حقیقتاً دانشگاه است