(51) علم، اقتدار است

 حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

جلسه پنجاه و یک ـ 12/ 12/ 94

 

علم، اقتدار است

 [حدیث 6] عَنْ بَشِيرٍ الدَّهَّانِ قَال قَال أَبُو عَبْدِ اللهِ علیه السلام لا خَيْرَ فِيمَنْ لا يَتَفَقَّهُ مِنْ أَصْحَابِنَا يَا بَشِيرُ إِنَّ الرَّجُل مِنْهُمْ إِذَا لمْ يَسْتَغْنِ بِفِقْهِهِ احْتَاجَ إِليْهِمْ فَإِذَا احْتَاجَ إِليْهِمْ أَدْخَلُوهُ فِي بَابِ ضَلالتِهِمْ وَ هُوَ لا يَعْلمُ.

منظور از فقه در اینجا، فقه اصغر نیست

علم، اقتدار است

بخشی از حوزه اخلاق، امور نسبی و متناسب با عصر و زمان و جامعه است؛ ماند نام‌گذاری و استفاده از تعابیر برای اشخاص

باید نهایت دقت را داشت که چیزی نباید گفت که خلق خدا از آن برنجند

[حدیث 7] قَال رَسُولُ الله صلی الله علیه و آله و سلم لا خَيْرَ فِي العَيْشِ إِلاّ لِرَجُليْنِ عَالِمٍ مُطَاعٍ أَوْ مُسْتَمِعٍ وَاعٍ.

عیش: حیات و کمالات حیات

عیش برای دو دسته است: عالمان و پیروان عالمان

امیرالمؤمنین ظلم نمی‌کند؛ به هیچ وجه

انسان‌ها از جهت ارتباط با علم بر چند دسته‌اند: 1ـ عالم بالفعل 2ـ عالم بالقوه یا مستمع 3ـ جاهلی که منکر علم نیست (جاهل قاصر) 4ـ جاهل منکر علم یا جاهل مقصر

یکی از عوامل مخالفت با خاندان پیامبر صلوات الله و سلامه علیهم اجمیعن، حسادت است؛ چون قابل رقابت نیستند

اشاره‌ای به معنای «العلماء باقون»

عیش عالم بالاصاله و متعلم بالتبع است

کسی که در دنیا صاحب حیات و نعمت حقیقی است، حیات و نعمت او در آخرت آشکار می‌شود

[حدیث 8] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَال: عَالِمٌ يُنْتَفَعُ بِعِلمِهِ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِينَ أَلفَ عَابِدٍ.

اشاره: ضربۀ علی یوم الخندق افضل من عبادۀ الثقلین

ایجاد شغل در عصر ما، از افضل عبادات اجتماعی است

کمال، آرامش و سعادت انسان، رسیدن به قرب خدای متعال است و با عقل و معرفت است که انسان به قرب خدای متعال می‌رسد

از آنجا که عقل اشرف مخلوقات است، هرکه سهم بیشتری از عقل دارد، ارزش بیشتری هم دارد

انسان در آغاز آفرینش، عقل بالقوه است و تا به فعلیت نرسد، انسان نیست؛ به تناسب هر درجه از فعلیت، از انسانیت سهم می‌برد. ابزار به فعلیت رسیدن نفس انسان، علم است

از آنجا که هویت انسان، تجرد از ماده است، بنابراین هرچه مجرد باشد، به کار او می‌آید

 

 

صوت

 

فیلم قسمت اول (دریافت)

 

فیلم قسمت دوم (دریافت)

 

فیلم قسمت سوم (دریافت)

 

 فیلم قسمت چهارم (دریافت)