(57) ادراک حق تعالی؛ اعلی درجه لذت
جلسه پنجاه و هفت ـ 20/ 12/ 94
ادراک حق تعالی؛ اعلی درجه لذت
ادامه [حدیث 1] عَنْ أَبِي عَبْدِ الله علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ الله صلی الله علیه و آله و سلم مَنْ سَلَكَ طَرِيقاً يَطْلُبُ فِيهِ عِلماً سَلَكَ الله بِهِ طَرِيقاً إِلَى الجَنَّةِ وَ إِنَّ المَلائِكَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ العِلمِ رِضًا بِهِ وَ إِنَّهُ يَسْتَغْفِرُ لِطَالِبِ العِلمِ مَنْ فِي السَّمَاءِ وَ مَنْ فِي الأَرْضِ حَتَّى الحُوتِ فِي البَحْرِ وَ فَضْلُ العَالِمِ عَلَى العَابِدِ كَفَضْلِ القَمَرِ عَلَى سَائِرِ النُّجُومِ لَيْلَةَ البَدْرِ وَ إِنَّ العُلَمَاءَ وَرَثَةُ الأَنْبِيَاءِ إِنَّ الأَنْبِيَاءَ لَمْ يُوَرِّثُوا دِينَاراً وَ لا دِرْهَماً وَ لَكِنْ وَرَّثُوا العِلمَ فَمَنْ أَخَذَ مِنْهُ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ.
لذت عبارت است از ادراکِ ملائمِ محبوب بدون حجاب و غفلت
عظمت نعمتهای الهی و اهمیت توجه به آن
حسن استفاده نعمتهای الهی، از واجبات است
ضرورت مصرف درست آب
معنای عذاب: ادراک منافر و عدم ادراک ملائم با همان شرایط لذت
نسبت نفس به قوای آن، مانند نسبت میان ذات و صفات است
خاطرهای از زمستان در زمان تحصیل در قم
حقیقت انسان و وجود او باقی و دائم است؛ بر این اساس، ملائمات و منافراتی دارد؛ اعلی درجه ملائم و محبوب برای حقیقت انسان، «حق تعالی» و سپس صفات و افعال اوست؛ بنابراین ملائمات و لذتها نامتناهی است
ادراک حق تعالی و صفات و افعال او، اعلی درجه لذت است؛ هرچه این ادراک شدیدتر باشد، لذت شدیدتر است و هرچه ابزار ادراک عمیقتر و دقیقتر باشد، لذت بیشتر است؛ و هرچه این ادراک بیواسطهتر باشد نیز
زندگی مشترک از الطاف ویژه الهی است
مراتب وجود انسان در ادراک متفاوتند؛ هرچه مرتبه مدرِک اصیلتر باشد، ادراک دقیقتر و لذت آن جامعتر
حاصل آنکه: بهشت و مراتب اعلای آن، نتیجه علم و تعلیم و تعلم و محبت علم است و دوزخ و مراتب شدید آن نتیجه جهل و دوری از علم است