(100) معیار بعثت، از اسرار غیرقابل تبیین است
جلسه یکصد ـ 30/ 3/ 95
شب چهاردهم ماه مبارک رمضان ۱۴۳۷
معیار بعثت، از اسرار غیرقابل تبیین است
[حدیث 161] سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ الله عليه السلام يَقُولُ: «قَالَ رَسُولُ الله صلى الله عليه و آله: إِنَّ عِنْدَ كُلِّ بِدْعَةٍ ـ تَكُونُ مِنْ بَعْدِي يُكَادُ بِهَا الايمَانُ ـ وَلِيّاً مِنْ أَهْلِ بَيْتِي، مُوَكَّلا بِهِ، يَذُبُّ عَنْهُ، يَنْطِقُ بِإِلهَامٍ مِنَ الله، وَ يُعْلِنُ الحَقَّ وَ يُنَوِّرُهُ، وَ يَرُدُّ كَيْدَ الكَائِدِينَ، يُعَبِّرُ عَنِ الضُّعَفَاءِ فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الابْصَارِ، وَ تَوَكَّلُوا عَلَى الله»
تبیین قاعده لطف از دیدگاه متکلمین
نقد دلایل قاعده لطف: اگرچه قاعده لطف مشهور است، ولی دلایلی که در این قاعده ارایه شده، ناتمام و فاقد اعتبار است
هرچه انسان در عالم طبیعت سختیها را بیشتر تحمل کند، نفس او پروردهتر میشود
کودکانی که قبل از تکلیف از دنیا میروند، در عالم برزخ تحت تربیت حضرت ابراهیم سلام الله علیه قرار میگیرند
عالم برزخ برای این است که هر کس که استعداد رسیدن به رحمت را دارد ولی زمینهی آن را فراهم نکرده، زمینه آن را فراهم میکنند
در عین حال که خدای متعال جواد مطلق و فیاض علی الاطلاق است ولی عالم طبیعت طبق قوانین طبیعی خود که سنتهای الهی است، اداره میشود و نباید انتظار معجزه داشت
هرچند بعثت انبیا امتنان الهی است، لکن بر خدا واجب نیست و متوقف بر قابلیتهاست
معیار بعثت، سری از اسرار غیرقابل تبیین است؛ چون از سنخ معجزات و معجزه ذاتاً و هویّتاً غیرقابل تبیین است؛ ولایت نیز چنین است
یکی از دلایل رد دلایل قاعده لطف این است که وصول به رحمت الهی راههای علی البدل و جایگزین بسیار دارد
تقسیم هند کار اشتباهی بود که باعث تشتت مسلمانان شد
بعثت پیوسته و سنت بعثت انبیا در طول تاریخ با توجه به فترتهای طولانی در بعثت، قابل اثبات نیست
تحریف انجیل پس از حضرت عیسی علیه السلام و در زمان کتابت آن انجام شده است
مضمون حدیث شریف در ارسال ولی در بدعتها، مطلق نیست و مقید به شرایطی است
باید طبق تکالیف الهی با استفاده از عقل و وحی بهگونهای دنیایمان را تدبیر کنیم که کسی هوس حمله به ما نکند