(3) رویکرد انسانی به نهضت کربلا
جلسه سوم ـ 3/ 9/ 94 ـ شب سيزدهم ماه صفر 1437
رویکرد انسانی به نهضت کربلا؛ از حدود 10-15 سال پیش رواج پیدا کرده و ظرف دو دهه آینده رایج خواهد شد
اساس این رویکرد این است که آیا حقوق انسانی در کربلا رعایت شده یا نه؟
نمونههایی از پرسشهای مطرح در این رویکرد:
1ـ با توجه به آزادی بندگان خدا، آیا کسی حق دارد که به هر دلیل به قصد دفاع از عقاید و مرام خود کسانی که توان دفاع از خود را ندارند، در معرض هجوم بیگانگان قرار دهد؟
2ـ آیا انسانها مجازند زمینههای فرورفتن در گمراهی و عذاب را برای دیگران فراهم کنند؟
3ـ آیا به همراه بردن زنان و بچهها توسط امام مجاز است؟ و آیا ما میتوانیم به او اقتدا کنیم؟
آیا اگر حضرت علی اصغر صلوات الله و سلامه علیه در کربلا نباشد، چیزی از عظمت کربلا کم میشود؟
اگر امام حسین صلوات الله و سلامه علیه قیام نکرده بود، از اسلام چیزی نمیماند
معیار پاسخ این است که امام حسین صلوات الله و سلامه علیه حجت الهی است و هرچه انجام دهد، مطلوب خدای متعال است
معیار و شرایط اقتدا به امام و حجیت آن
توبه حر
توبه خاص که در برخی از روایات و صحیفه سجادیه آمده، برای همگان نیست
ارزش هدایت یک نفر
نگاه ما به کوفه و کوفیان باید عوض شود
هرکه در کربلا در مقابل سید الشهدا ایستاده ولو سیاهی لشکر بوده، اشقی الاولین و الآخرین است
به طور کلی درباره بندگان خدا داوری نکنیم مگر مجبور باشیم
امام حسین علیه السلام در عین حال که حجت و معیار الهی همه کارهای درست است، تمام فضایل و معیارهای اخلاقی را به دقت رعایت کرده است، حتی در مورد حیوانات
معنای تحریف
اقسام تحریف (1ـ انحراف آنی 2ـ انحراف تدریجی)
خطر انحراف تدریجی
اشارهای به مراتب و چگونگی شفاعت در دنیا و آخرت
تحریف لفظی و معنوی
علت وجود تحریف لفظی در نهضت کربلا این است که راویان کربلا و نسخهبرداران، تلقی وحیانی از گفتار و رفتار امام نداشتند