ثارالله (3) ثارالله؛ باعث آمرزش گناهان گذشته و آینده خلق
قسمت (3) ـ 92/8/23 ـ روز عاشورا محرم 1435
دریافت صوت (با حجم 15.7 مگابایت)
گفته شد، دومین معنای ثارالله آن است که امام حسین (صلوات الله و سلامه علیه) خونبهای خداست.
خونبها برای آن است که مقتول در حد امکان احیا شود و مقصود از مقتول در اینجا تعالیم نبوی یا تعالیم شرعی نبوی است.
خونبها بودن امام حسین (صلوات الله و سلامه علیه) به این است که شریعت احیا میشود یا اسمای خدای متعال که ناظر به شریعت است.
ثارالله (4) خدا خونبهای حسین است
قسمت (4 و آخر) ـ 92/8/24 ـ روز یازدهم محرم 1435
دریافت صوت (با حجم 17.1 مگابایت)
یکی از معانی ثارالله این است که خدای متعال خونبهای امام حسین (صلوات الله و سلامه علیه) است.
در این زمینه دو روایت داریم که یکی در کتابهای مشهور نیامده است و دیگری که هم که در جوامع روایی آمده، مُرسَل است و مُسنَد نیست. با توجه به اینکه در حوزه معارف دینی بخش فروعات و احکام شرعی باید کاملاً مستند به روایات باشد و روایات مؤسِس حکم دینی است. در حوزه عبادات به معنای خاص و تعبدیات، عقل توان ورود ندارد، چنانکه کشف و شهود غیرمعصوم نیز در آن حوزه وارد نمیشود.
اما در حوزه معارف و عقاید، آنچه که مربوط به ایمان و مبادی و مبانی آن است و در حوزه اخلاق، روایات مؤسِس نیستند، بلکه اگر موافق مدرَکات عقلی برهانی یا استقرایی باشند، مؤید حکم عقل خواهند بود و الا در اینگونه موارد یا باید آیات و روایاتی که مخالف عقل صریح و عقل برهانی یا عقل تجربی و استقرایی است، تأویل شوند ـ اگر تأویلی وجود دارد که به نظر میرسد برای اهل تأمل و تعمق وجود دارد ـ یا اگر تأویل صحیح و مناسب وجود نداشت، در اینگونه موارد عقل، مخصِص یا مقید و یا سبب مشروط شدن آن خواهد شد.