ثارالله (3) ثارالله؛ باعث آمرزش گناهان گذشته و آینده خلق

حسینی شاهرودی، طهور، ثارالله، امام حسین

 
 قسمت (3) ـ 92/8/23 ـ روز عاشورا محرم 1435
دریافت صوت (با حجم 15.7 مگابایت)
 
گفته شد، دومین معنای ثارالله آن است که امام حسین (صلوات الله و سلامه علیه) خون‌بهای خداست.
خون‌بها برای آن است که مقتول در حد امکان احیا شود و مقصود از مقتول در اینجا تعالیم نبوی یا تعالیم شرعی نبوی است.
خون‌بها بودن امام حسین (صلوات الله و سلامه علیه) به این است که شریعت احیا می‌شود یا اسمای خدای متعال که ناظر به شریعت است.

ادامه مطلب...

ثارالله (4) خدا خون‌بهای حسین است

حسینی شاهرودی، طهور، ثارالله، امام حسین

 
قسمت (4 و آخر) ـ 92/8/24 ـ روز یازدهم محرم 1435
دریافت صوت (با حجم 17.1 مگابایت)

 

یکی از معانی ثارالله این است که خدای متعال خون‌بهای امام حسین (صلوات الله و سلامه علیه) است.
در این زمینه دو روایت داریم که یکی در کتاب‌های مشهور نیامده است و دیگری که هم که در جوامع روایی آمده، مُرسَل است و مُسنَد نیست. با توجه به اینکه در حوزه معارف دینی بخش فروعات و احکام شرعی باید کاملاً مستند به روایات باشد و روایات مؤسِس حکم دینی است. در حوزه عبادات به معنای خاص و تعبدیات، عقل توان ورود ندارد، چنان‌که کشف و شهود غیرمعصوم نیز در آن حوزه وارد نمی‌شود.
اما در حوزه معارف و عقاید، آنچه که مربوط به ایمان و مبادی و مبانی آن است و در حوزه اخلاق، روایات مؤسِس نیستند، بلکه اگر موافق مدرَکات عقلی برهانی یا استقرایی باشند، مؤید حکم عقل خواهند بود و الا در این‌گونه موارد یا باید آیات و روایاتی که مخالف عقل صریح و عقل برهانی یا عقل تجربی و استقرایی است، تأویل شوند ـ اگر تأویلی وجود دارد که به نظر می‌رسد برای اهل تأمل و تعمق وجود دارد ـ یا اگر تأویل صحیح و مناسب وجود نداشت، در این‌گونه موارد عقل، مخصِص یا مقید و یا سبب مشروط شدن آن خواهد شد.

ادامه مطلب...