درس ششم: بحث شناخت
درس ششم:بحث شناخت
در ادامه بحث «محدوديت شناخت از ديدگاه قرآن»، به بيان شواهدي از آيات قرآن كريم ميپردازيم:
1- «سبحان الذي خلق الازواج كلها مما تنب الارض و من انفسهم و مما لا يعلمون.»(یس/36)
خداوند كه منزه از هر عيب و نقصي است « مما لا يعلمون » آفريد: يعني بخشي از عالم هستي كه در وجود انسان نيز دخيل است، حداقل براي اكثريت مردم، نا معلوم و شناخت ناپذير است.
در ادامه بحث «محدوديت شناخت از ديدگاه قرآن»، به بيان شواهدي از آيات قرآن كريم ميپردازيم:
1- «سبحان الذي خلق الازواج كلها مما تنب الارض و من انفسهم و مما لا يعلمون.»(یس/36)
خداوند كه منزه از هر عيب و نقصي است « مما لا يعلمون » آفريد: يعني بخشي از عالم هستي كه در وجود انسان نيز دخيل است، حداقل براي اكثريت مردم، نا معلوم و شناخت ناپذير است.
درس هفتم:قوای ادراکی انسان
درس هفتم:قواي ادراكي انسان
ادراكات انسان عبارتست از: 1- حسي 2- عقلي 3- شهودي
قلب از نظر عرفان
قلب مركب از چهار امر است:
1- جسم و بدن، يعني آنچه كه با يكي از حواس پنجگانه قابل فهم است.
2 - نفس حيواني كه خاستگاه حيات، حركت و اراده است.
3 - روح الهي كه ناشناخته و به تعبير خود عرفان، مجهول الكنه است.
ادراكات انسان عبارتست از: 1- حسي 2- عقلي 3- شهودي
قلب از نظر عرفان
قلب مركب از چهار امر است:
1- جسم و بدن، يعني آنچه كه با يكي از حواس پنجگانه قابل فهم است.
2 - نفس حيواني كه خاستگاه حيات، حركت و اراده است.
3 - روح الهي كه ناشناخته و به تعبير خود عرفان، مجهول الكنه است.