درس دوم: احسن الخالقین و احسن المخلوقین
درس دوم:احسن الخالقین و احسن المخلوقین
از ديدگاه قرآن، خدا احسن موجودات از تمامي جهات و حيثيات است، چنانكه در تعابير قرآني احسن الخالقين، احسن الحاكمين و خير الحاكمين خوانده شده است.
نكتهاي را كه بايد در انسان شناسي قرآني بهعنوان يك اصل مسلم پذيرفت، آن است كه انسان احسن المخلوقين است؛ يعني موجودي كه به لحاظ حسن و جمال و كمال و بالاخره برآيندهاي مثبت و مطلوب در غايت قرار گرفته است، به گونهاي كه خلقت موجودي بالاتر از او امكان عقلي ندارد؛ چه رسد به اينكه واقع هم شده باشد.
از ديدگاه قرآن، خدا احسن موجودات از تمامي جهات و حيثيات است، چنانكه در تعابير قرآني احسن الخالقين، احسن الحاكمين و خير الحاكمين خوانده شده است.
نكتهاي را كه بايد در انسان شناسي قرآني بهعنوان يك اصل مسلم پذيرفت، آن است كه انسان احسن المخلوقين است؛ يعني موجودي كه به لحاظ حسن و جمال و كمال و بالاخره برآيندهاي مثبت و مطلوب در غايت قرار گرفته است، به گونهاي كه خلقت موجودي بالاتر از او امكان عقلي ندارد؛ چه رسد به اينكه واقع هم شده باشد.
درس سوم: اهمیت انسان شناسی
دليل دوم : شناسايي استعدادهاي انسان
شناخت انسان سبب شناخت استعدادها و تواناييها و نيز مقاصد متناسب با آن تواناييهاست.
با توجه به اينكه انسان استعدادها و تواناييهاي بيحد و اندازهاي دارد كه همگي در حكم ابزار و وسايل و وسايل زندگي و سير و سفر اوست. طبعاً با شناخت آنها ميتواند مقصد حقيقي خويش را بشناسد.
شناخت انسان سبب شناخت استعدادها و تواناييها و نيز مقاصد متناسب با آن تواناييهاست.
با توجه به اينكه انسان استعدادها و تواناييهاي بيحد و اندازهاي دارد كه همگي در حكم ابزار و وسايل و وسايل زندگي و سير و سفر اوست. طبعاً با شناخت آنها ميتواند مقصد حقيقي خويش را بشناسد.