درس هجدهم: رابطه معجزه و قانون علیّت
رابطه معجزه و قانون عليت
چنان كه بيان شد يكي از تبيينهاي رايج در مغرب زمين، پيرامون معجزه كه در مباحث كلامي بويژه كلام جديد آمده اين است كه معجزه عبارت است از امور طبيعي و عادي با اين تفاوت كه در بدو انجام و در آغاز پيدايش آن، شكل اعجاز و خرق عادت را دارد ولي پس از مدتي كه علل و رموز و اسباب آن شناخته ميشود ديگر معجزه نخواهد بود.
چنان كه بيان شد يكي از تبيينهاي رايج در مغرب زمين، پيرامون معجزه كه در مباحث كلامي بويژه كلام جديد آمده اين است كه معجزه عبارت است از امور طبيعي و عادي با اين تفاوت كه در بدو انجام و در آغاز پيدايش آن، شكل اعجاز و خرق عادت را دارد ولي پس از مدتي كه علل و رموز و اسباب آن شناخته ميشود ديگر معجزه نخواهد بود.
درس نوزدهم: اقسام علیّت
اقسام عليت
تبيين ديگري كه درباره معجزه ميتوان بيان كرد و ايجاد وفاق و سازگاري بين معجزه و اصل عليت برقرار نمود اين گونه است كه عليت بر 2 قسم است:
1. عليّت فلسفي:
عبارت است از نظامي به هم پيوسته به گونهاي كه هر جزئي بوسيله جزء ديگر تبيين ميشود و مجموع اجزاء بوسيله موجودي محيط و مسلط بر آنها تبيين ميگردد. به تعبير ديگر همان اصطلاح رايج از عليت كه حكم عقلي وابستگي موجودات ضعيف و ممكن را به موجودي قوي و واجب بيان ميكند.
تبيين ديگري كه درباره معجزه ميتوان بيان كرد و ايجاد وفاق و سازگاري بين معجزه و اصل عليت برقرار نمود اين گونه است كه عليت بر 2 قسم است:
1. عليّت فلسفي:
عبارت است از نظامي به هم پيوسته به گونهاي كه هر جزئي بوسيله جزء ديگر تبيين ميشود و مجموع اجزاء بوسيله موجودي محيط و مسلط بر آنها تبيين ميگردد. به تعبير ديگر همان اصطلاح رايج از عليت كه حكم عقلي وابستگي موجودات ضعيف و ممكن را به موجودي قوي و واجب بيان ميكند.