درس هشتم: توحید صفاتی و نکاتی درباره توصیف حق تعالی

درس هشتم: توحید صفاتی و نکاتی درباره توصیف حق تعالی
حکما و فلاسفه صفات خدا را به ثبوتی و سلبی تقسیم می کنند. در رابطه با صفات سلبی نیز،  چنین می گویند که این صفات، سلب نقص و عیب است و گاه سلبِ سلب می باشد، در واقعِ امر، حکم ایجاب دارد؛ در نتیجه واجب تعالی فقط و فقط دارای صفات ثبوتی و ایجابی است. نکته مهم که باید در این بحث بدان پرداخته شود، این است که موجود ممکن توانایی توصیف واجب تعالی را ندارد.
موجود ممکن نه شایستگی و نه توانایی سخن گویی در باره خالق و واجب تعالی را ندارد. مگر اینکه، به تعبیر دینی در قرب الی الله به حدّی رسیده باشد که هیچ گونه دو گانگی میان او و حق تعالی باقی نمانده باشد، به زبان دیگر از «مخلَصین» باشد. به این معنا که نه فقط وجود خود را نفی کرده باشد، بلکه خداوند نیز او را غیر خود نداند و او را به عنوان بنده پاک و مخلَص خودش پذیرفته باشد.

ادامه مطلب...

درس نهم:آفرینش حق تعالی بالحق است.

آفرینش حق تعالی بالحق است
در سوره انعام، آیه 73 می فرماید: «هوالذی خلق السموات و الارض بالحق و یوم یقول کن فیکون قولُه الحق و لَهُ الملک یوم ینفخ فی الصّور عالم الغیب و الشهادة و هو الحکیم الخبیر»
در توضیح «بالحق» دو تعبیر وجود دارد: 1- عبارت «بالحق» یعنی درست و مناسب. یعنی خلقت آسمانها و زمین مناسب و در تناسب با ایشان و خالقتشان انجام پذیرفته است. یعنی، دارای خلقت احسن می باشند 2- تعبیر دوّم در مورد حرف «با» سببّت است. یعنی، به وسیله حق آفریده شده اند. با این بیان نیز، دو تعبیر مطرح می شود: 1- به وسیله حق، یعنی به وسیله خود خدا، یعنی تأکیدی بر آفرینش زمین و آسمان توسط خدا
2- حق عبارت است از ظّل ذات واجب تعالی، سایه و دامنه وجود او.
در توصیف این مطلب چنین می توان گفت:

ادامه مطلب...