درس پنجم: توحيد قرة العين انبياء و مرسلين و غايت آمال عارفين است.
توحيد قرة العين انبياء و مرسلين و غايت آمال عارفين است.
توحيد حقيقى غير از اين چيزى است كه خلق خدا مىپندارند «يكى بود. يكى نبود. غيراز خداى مهربون هيچ كس نبود.» در اين معنى بايد دقت و تأمل كرد كه انبياء و اوليا خدا، بدون استثنا همگی پیوسته در حال انابه و مناجات و زارى به درگاه الهى بودند. به گونه اى كه اگر يك ناظر بى طرف به ايشان مىنگريست، مىديد كه چون مار گزيده به خود مىپيچند و بى قرارى مىكنند. آيا علت اشك و زارى ايشان ترس از جهنم و عذاب الهى بوده كه خود فرموده اند ترس از جهنم صفت بردگان )عبيد( است. آيا از شوق بهشت، اينچنين بى تابى مىنمودند كه فرموده اند، چنين عبادتى، عبادت تجّار است.خوف و وحشت بلكه خشيت انبيا و اولياء الهى، ثمره علم حقيقى است. در يك جمله بايد گفت يافتن حداقل مراتب و درجات توحيد، داراى اين ويژگى است كه با اشك ريختن و تضرع به دست مىآيد.
توحيد حقيقى غير از اين چيزى است كه خلق خدا مىپندارند «يكى بود. يكى نبود. غيراز خداى مهربون هيچ كس نبود.» در اين معنى بايد دقت و تأمل كرد كه انبياء و اوليا خدا، بدون استثنا همگی پیوسته در حال انابه و مناجات و زارى به درگاه الهى بودند. به گونه اى كه اگر يك ناظر بى طرف به ايشان مىنگريست، مىديد كه چون مار گزيده به خود مىپيچند و بى قرارى مىكنند. آيا علت اشك و زارى ايشان ترس از جهنم و عذاب الهى بوده كه خود فرموده اند ترس از جهنم صفت بردگان )عبيد( است. آيا از شوق بهشت، اينچنين بى تابى مىنمودند كه فرموده اند، چنين عبادتى، عبادت تجّار است.خوف و وحشت بلكه خشيت انبيا و اولياء الهى، ثمره علم حقيقى است. در يك جمله بايد گفت يافتن حداقل مراتب و درجات توحيد، داراى اين ويژگى است كه با اشك ريختن و تضرع به دست مىآيد.