رجعت و انطباق و انفتاح معدل النهار و منطقه البروج
پرسش (107):
با عرض سلام خدمت شما استاد بزرگوار.
با توجه به تتبعي كه حقير پيرامون بحث رجعت در كتب مربوطه انجام دادم، به نظريهاي در اين خصوص در كتاب هزار و يك كلمه، كلمه 323 برخورد نمودم كه فهم آن براي حقير ثقيل بوده كه ميخواستم در اين زمينه حقير را راهنمايي نمائيد. با سپاس فراوان
(بحث رجعت ناظر به انطباق و انفتاح معدل النهار و منطقه البروج است. بدين معنا كه انسان در هر دوره پس از دحو الارض به تولد به توالد كه به وجود ميآيد، نياز به انسان كامل و دستور العمل انسانساز دارد و در ميان آنها انسانهاي كامل كه سفراي الهياند براي ارشاد آدميان مبعوث ميشوند ... اين وجه بسيار وجيه در معني رجعت را فقط اين وجيزه متفرد بدان است)
با عرض سلام خدمت شما استاد بزرگوار.
با توجه به تتبعي كه حقير پيرامون بحث رجعت در كتب مربوطه انجام دادم، به نظريهاي در اين خصوص در كتاب هزار و يك كلمه، كلمه 323 برخورد نمودم كه فهم آن براي حقير ثقيل بوده كه ميخواستم در اين زمينه حقير را راهنمايي نمائيد. با سپاس فراوان
(بحث رجعت ناظر به انطباق و انفتاح معدل النهار و منطقه البروج است. بدين معنا كه انسان در هر دوره پس از دحو الارض به تولد به توالد كه به وجود ميآيد، نياز به انسان كامل و دستور العمل انسانساز دارد و در ميان آنها انسانهاي كامل كه سفراي الهياند براي ارشاد آدميان مبعوث ميشوند ... اين وجه بسيار وجيه در معني رجعت را فقط اين وجيزه متفرد بدان است)
پاسخ:
در مقابل فرضیهي مهبانگ در فیزیک نجومی، فرضیهي دیگری قرار دارد که به گمان بنده دقیقتر و درستتر است و آن فرضیه نوسانی بودن جهان طبیعت است. بدین معنی که جهان طبیعت با انفجاری که در ماده اولیه که جرم آن بینهایت خرد و دارای چگالی بینهایت است، پدید میآید و گسترش مییابد و به کهولت میرسد. این فرایند انبساط جهان حدود چهل و پنج میلیارد سال طول میکشد. در فرضیهي مهبانگ گفته میشود که پس از این تاریخ و پیش از آن در فیزیک قابل تبیین نیست. اما بر اساس فرضیهي نوسانی بودن جهان که به گمان بنده با دلایل عقلی و براهین لمّی قابل اثبات است، میتوان گفت که فرایند انبساط جهان بهسوی انقباض حرکت میکند و پیوسته بر چگالی آن افزوده میشود تا جایی که چگالی آن به بینهایت میرسد و شرايط مهبانگ دیگر فراهم میشود و جهان آغازی دیگر و فرایند انبساطی دیگری را تجربه میکند. جهانی نو، انسانی نو و حیاتی نو آغاز میشود. در این جهان که بسا شباهتها و تفاوتهایی با جهان کنونی دارد، انسان کامل سکاندار آن است و یکی از معانی دقیق رجعت که استاد علامه بدان اشاره کرده است، همین است. با این تفاوت که حضرت استاد در قالب هیئت قدیم مطرح کردهاند.
در مقابل فرضیهي مهبانگ در فیزیک نجومی، فرضیهي دیگری قرار دارد که به گمان بنده دقیقتر و درستتر است و آن فرضیه نوسانی بودن جهان طبیعت است. بدین معنی که جهان طبیعت با انفجاری که در ماده اولیه که جرم آن بینهایت خرد و دارای چگالی بینهایت است، پدید میآید و گسترش مییابد و به کهولت میرسد. این فرایند انبساط جهان حدود چهل و پنج میلیارد سال طول میکشد. در فرضیهي مهبانگ گفته میشود که پس از این تاریخ و پیش از آن در فیزیک قابل تبیین نیست. اما بر اساس فرضیهي نوسانی بودن جهان که به گمان بنده با دلایل عقلی و براهین لمّی قابل اثبات است، میتوان گفت که فرایند انبساط جهان بهسوی انقباض حرکت میکند و پیوسته بر چگالی آن افزوده میشود تا جایی که چگالی آن به بینهایت میرسد و شرايط مهبانگ دیگر فراهم میشود و جهان آغازی دیگر و فرایند انبساطی دیگری را تجربه میکند. جهانی نو، انسانی نو و حیاتی نو آغاز میشود. در این جهان که بسا شباهتها و تفاوتهایی با جهان کنونی دارد، انسان کامل سکاندار آن است و یکی از معانی دقیق رجعت که استاد علامه بدان اشاره کرده است، همین است. با این تفاوت که حضرت استاد در قالب هیئت قدیم مطرح کردهاند.