ظهور و قيامت و فرضيه نوساني بودن طبيعت
پرسش (163):
سلام عليکم
پرسشي خدمت شما عرض کرده بودم در مورد ادامه خلقت و آفرينش در سؤال 140 و شما در پاسخ به اين سوال و نيز پرسش 107 مطالب ارزندهاي در مورد نظريه نوساني بودن آفرينش فرموديد ... انقباض و جمع شدن عالم و افزايش چگالي آن و مهيا شدن براي مهبانگي ديگر ... ضمناً فرموديد به نظر شما رجعت نيز در انبساط دوم زمين پديد ميآيد که سکاندار آن انسان کامل است ...
آيا منظورتان از سکاندار کسي است که حکومت بر مردم را بهعهده دارد؟
زمان ظهور آقا امام عصر در کجاي اين پديده فيزيکي است؟ آيا قبل از آغاز زمين به انقباض و قبل از انبساط مجدد؟
قيامت در کجاي اين جريان فيزيکي است؟
حقيقتاً اين نظريه نوساني بودن، پديده قيامت و جايگاه آن را پيچيدهتر کرد ...
مرا ببخشيد ... ميدانم بعضي سؤالات دانستنش فايدهاي ندارد جز سردرگمي ... اگر اين از آن دسته است بفرماييد فراموش کنم ... يک دنيا سپاس
سلام عليکم
پرسشي خدمت شما عرض کرده بودم در مورد ادامه خلقت و آفرينش در سؤال 140 و شما در پاسخ به اين سوال و نيز پرسش 107 مطالب ارزندهاي در مورد نظريه نوساني بودن آفرينش فرموديد ... انقباض و جمع شدن عالم و افزايش چگالي آن و مهيا شدن براي مهبانگي ديگر ... ضمناً فرموديد به نظر شما رجعت نيز در انبساط دوم زمين پديد ميآيد که سکاندار آن انسان کامل است ...
آيا منظورتان از سکاندار کسي است که حکومت بر مردم را بهعهده دارد؟
زمان ظهور آقا امام عصر در کجاي اين پديده فيزيکي است؟ آيا قبل از آغاز زمين به انقباض و قبل از انبساط مجدد؟
قيامت در کجاي اين جريان فيزيکي است؟
حقيقتاً اين نظريه نوساني بودن، پديده قيامت و جايگاه آن را پيچيدهتر کرد ...
مرا ببخشيد ... ميدانم بعضي سؤالات دانستنش فايدهاي ندارد جز سردرگمي ... اگر اين از آن دسته است بفرماييد فراموش کنم ... يک دنيا سپاس
پاسخ:
سلام علیکم و رحمة الله
حکومت ظاهری یکی از کمترین ویژگیهای سکاندار آفرینش، مهبانگ و رجعت است. ویژگی اصلی آن، ولایت و احاطهي تکوینی ولی کامل بر مجموعهي جهان هستی است؛ خواه آفرینش ابتدایی باشد، خواه رجعت، خواه در جهان طبیعت و خواه فراتر از آن.
ظهور امام زمان صلوات الله و سلامه علیه در جهان طبیعت و بهخواست خدا بهزودی انجام خواهد پذیرفت، نه در مهبانگی دیگر. هر مهبانگی، احکام و آثار خاص خود و ظهور مخصوص خود را دارد که سخن گفتن درباره آن جز حدس و گمانهای بیفایده چیزی نیست. مهبانگ بعدی به احتمال بسیار حدود سی میلیارد سال بعد رخ خواهد داد، در حالی که ظهور امام زمان بهزودی و حداکثر تا زمانی که عمر کره زمین به پایان نرسیده باشد، رخ خواهد داد.
بر اساس مضمون روایات، ظهور در آخرالزمان رخ میدهد و آخر الزمان از زمان بعثت آخرین پیامبر خدا آغاز شده است. از طرفی چون پس از عصر ظهور، سیر نزولی انسانها شروع میشود و به گمان بنده به سبب دگرگونی اوضاع طبیعی، غیر قابل کنترل خواهد بود، پس تا زمانی که از عمر زمین باقی مانده باشد و بسیار هم باقی مانده باشد، ظهور رخ خواهد داد.
اما قیامت در عرض زمان نیست تا کی و کجا بتوان برای آن تعیین نمود، بلکه محیط بر زمین و زمان است. از اینرو ممکن است برای بسیاری قیامت رخ داده باشد و اگر مقصود از قیامت، بازگشت کثرت به وحدت باشد، سخن گفتن دربارهي آن برای علم و عقل این بنده روا نباشد.
در جای دیگر به اشاره گفته شد (پرسش 124) که قیامت مراتب و درجات متعددی دارد، ولی هیچیک از آنها در جهان طبیعت یا پس از جهان طبیعت نیست، بلکه محیط بر جهان طبیعت است. پرسش از کی و کجا دربارهي قیامت به پرسش از کی و کجا دربارهي خدای متعال بیشباهت نیست. همانگونه که خدای متعال زمان و مکان ندارد، قیامت نیز بهویژه قیامت کبری نیز زمان و مکان ندارد.
سلام علیکم و رحمة الله
حکومت ظاهری یکی از کمترین ویژگیهای سکاندار آفرینش، مهبانگ و رجعت است. ویژگی اصلی آن، ولایت و احاطهي تکوینی ولی کامل بر مجموعهي جهان هستی است؛ خواه آفرینش ابتدایی باشد، خواه رجعت، خواه در جهان طبیعت و خواه فراتر از آن.
ظهور امام زمان صلوات الله و سلامه علیه در جهان طبیعت و بهخواست خدا بهزودی انجام خواهد پذیرفت، نه در مهبانگی دیگر. هر مهبانگی، احکام و آثار خاص خود و ظهور مخصوص خود را دارد که سخن گفتن درباره آن جز حدس و گمانهای بیفایده چیزی نیست. مهبانگ بعدی به احتمال بسیار حدود سی میلیارد سال بعد رخ خواهد داد، در حالی که ظهور امام زمان بهزودی و حداکثر تا زمانی که عمر کره زمین به پایان نرسیده باشد، رخ خواهد داد.
بر اساس مضمون روایات، ظهور در آخرالزمان رخ میدهد و آخر الزمان از زمان بعثت آخرین پیامبر خدا آغاز شده است. از طرفی چون پس از عصر ظهور، سیر نزولی انسانها شروع میشود و به گمان بنده به سبب دگرگونی اوضاع طبیعی، غیر قابل کنترل خواهد بود، پس تا زمانی که از عمر زمین باقی مانده باشد و بسیار هم باقی مانده باشد، ظهور رخ خواهد داد.
اما قیامت در عرض زمان نیست تا کی و کجا بتوان برای آن تعیین نمود، بلکه محیط بر زمین و زمان است. از اینرو ممکن است برای بسیاری قیامت رخ داده باشد و اگر مقصود از قیامت، بازگشت کثرت به وحدت باشد، سخن گفتن دربارهي آن برای علم و عقل این بنده روا نباشد.
در جای دیگر به اشاره گفته شد (پرسش 124) که قیامت مراتب و درجات متعددی دارد، ولی هیچیک از آنها در جهان طبیعت یا پس از جهان طبیعت نیست، بلکه محیط بر جهان طبیعت است. پرسش از کی و کجا دربارهي قیامت به پرسش از کی و کجا دربارهي خدای متعال بیشباهت نیست. همانگونه که خدای متعال زمان و مکان ندارد، قیامت نیز بهویژه قیامت کبری نیز زمان و مکان ندارد.