سر فرصت خواستن امام حسين در شب عاشورا
پرسش:
سرّ اینکه امام حسین عليه السلام یک شب از دشمن فرصت خواستند چیست؟ آیا تنها عبادت بیشتر مد نظرشان بوده است؟
سرّ اینکه امام حسین عليه السلام یک شب از دشمن فرصت خواستند چیست؟ آیا تنها عبادت بیشتر مد نظرشان بوده است؟
پاسخ:
1ـ جهان طبیعت مظهر تفصیلی اسماء جزئی خدای متعال است. مشاهدهي خدای متعال در جهان طبیعت با وصف جزئیت و تفصیل، جایگزین ندارد و مطلوب انسان کامل است و به همین سبب است که انبیاء و اولیای الهی از درگاه خدای منّان طول عمر طلب میکردند.
2ـ هدف از آفرینش، عبودیت است و کنه و باطن عبودیت، ربوبیت است. در عالم هستی و در دار وجود چیزی غیر از عبودیت و ربوبیت نیست یا چیزی مطلوبتر از عبودیت و ربوبیت وجود ندارد. بنابراین، طلب مهلت از آن گروه ستمکار، در واقع طلب دریافت غایت آفرینش از خدای متعال است. ولی الله کامل که خود هدف و غایت آفرینش است، چیزی را طلب میکند که در صورتهای جزئی، وجهی از وجوه خود اوست، بنابراین، این درخواست، طلب ظهور تفصیل وجودی خودش است نه چیزی دیگر.
3ـ انسان کامل و هر یک از خاندان مطهر پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم رحمت عام و خاص خدای متعال برای همه عالم هستی و مخلوقات خدا و انسانها در دنیا و آخرتند و هر کاری که سبب شود جزئیات هستی و مخلوقات خدا و انسانها قدمی به کمال شایسته خود نزدیک شوند و گامی به سوی رحمت خدای متعال بردارند، مطلوب آنهاست و از انجام آن دریغ نمیورزند. اینها صنایع آن خاندان هستند و آن خاندان پدر اینها هستند، هرچند این فرزندان مانند فرزند نوح باشند، از کمک به آنها دریغ نخواهند ورزید. بنابراین، یک شب مهلت شاید سبب خروج جمعی، هر چند اندک از عذاب خدا و رسیدن به رحمت او شود.
علاوه بر اینکه سبب به فعلیت رسیدن استعدادهای دیگران و رسیدن به کمالات شایسته آنها میشود و آنان که استعداد ورود به قعر جهنم را دارند ولی هنوز این استعداد به فعلیت نرسیده است، با این مهلت گامی به سوی فعلیت آنها برمیدارند.
4ـ منش حضرت سیدالشهدا صلواتاللهوسلامهعلیه که اسوهي خلق تا روز قیامت است، اقتضا میکند که خلق را از هدایت خویش محروم نسازد و نماز و عبادت را که رکن و مغز دین است، احیاء کند و به آیندگان معرفی کند و خلق را به آنچه سبب کمال است، هدایت نماید. یکی از بهترین موقعیتهای بهوجود آمده برای آن حضرت برای هدایت آیندگان و ترغیب آنان به عبادت و شبزندهداری، همین مهلت یکشبه است.
5ـ نهضت کربلا برای حفظ دین خداست، بنابراین باید به بهترین صورت آشکار شود و آنچه ستمکاران برای نابودی دین خدا انجام دادند، باید در روز روشن انجام شود تا هم عبرتی برای آیندگان باشد و هم ایثار و فداکاری ولی خدا و یاران وفادار او چنان ظاهر شود که تا پایان این جهان چراغ هدایتی برای همگان باشند و از این طریق هم حجت بر همگان تمام شود و هم امید هدایت آیندگان افزون شود. اگر نهضت بزرگ کربلا یک شب به تأخیر نمیافتاد، تمام حوادث آن در شب انجام میشد و هر کس به میل خود آن را گزارش میداد و امروز چراغ هدایت خلق به این آشکاری وجود نداشت.
6ـ عادت خاندان پیامبر صلواتاللهعلیهماجمعین، احسان و خُلق و طینتشان کرم و بخشش است. یک شب مهلت، یک تأخیر در رخداد سرنوشت خفتبار ستمکاران است. شاید در این یک شب دستکم یکی از خلق خدا پشیمان شود و از ورود به دوزخ منصرف گردد؛ یا به حضرت اباعبدالله صلواتاللهعلیه بپیوندد یا راه خویش از یزیدیان جدا سازد و در این ستم بزرگ سهیم نشود.
از اینگذشته، در جنگ با آن حضرت بسیاری از ستمکاران کشته خواهند شد و به جهنم خواهند رفت، یک شب مهلت، رفع یک شب عذاب از آن عهدشکنان خواهد بود و در نتیجه آنان یک شب دیرتر به دوزخ خواهند رفت.
1ـ جهان طبیعت مظهر تفصیلی اسماء جزئی خدای متعال است. مشاهدهي خدای متعال در جهان طبیعت با وصف جزئیت و تفصیل، جایگزین ندارد و مطلوب انسان کامل است و به همین سبب است که انبیاء و اولیای الهی از درگاه خدای منّان طول عمر طلب میکردند.
2ـ هدف از آفرینش، عبودیت است و کنه و باطن عبودیت، ربوبیت است. در عالم هستی و در دار وجود چیزی غیر از عبودیت و ربوبیت نیست یا چیزی مطلوبتر از عبودیت و ربوبیت وجود ندارد. بنابراین، طلب مهلت از آن گروه ستمکار، در واقع طلب دریافت غایت آفرینش از خدای متعال است. ولی الله کامل که خود هدف و غایت آفرینش است، چیزی را طلب میکند که در صورتهای جزئی، وجهی از وجوه خود اوست، بنابراین، این درخواست، طلب ظهور تفصیل وجودی خودش است نه چیزی دیگر.
3ـ انسان کامل و هر یک از خاندان مطهر پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم رحمت عام و خاص خدای متعال برای همه عالم هستی و مخلوقات خدا و انسانها در دنیا و آخرتند و هر کاری که سبب شود جزئیات هستی و مخلوقات خدا و انسانها قدمی به کمال شایسته خود نزدیک شوند و گامی به سوی رحمت خدای متعال بردارند، مطلوب آنهاست و از انجام آن دریغ نمیورزند. اینها صنایع آن خاندان هستند و آن خاندان پدر اینها هستند، هرچند این فرزندان مانند فرزند نوح باشند، از کمک به آنها دریغ نخواهند ورزید. بنابراین، یک شب مهلت شاید سبب خروج جمعی، هر چند اندک از عذاب خدا و رسیدن به رحمت او شود.
علاوه بر اینکه سبب به فعلیت رسیدن استعدادهای دیگران و رسیدن به کمالات شایسته آنها میشود و آنان که استعداد ورود به قعر جهنم را دارند ولی هنوز این استعداد به فعلیت نرسیده است، با این مهلت گامی به سوی فعلیت آنها برمیدارند.
4ـ منش حضرت سیدالشهدا صلواتاللهوسلامهعلیه که اسوهي خلق تا روز قیامت است، اقتضا میکند که خلق را از هدایت خویش محروم نسازد و نماز و عبادت را که رکن و مغز دین است، احیاء کند و به آیندگان معرفی کند و خلق را به آنچه سبب کمال است، هدایت نماید. یکی از بهترین موقعیتهای بهوجود آمده برای آن حضرت برای هدایت آیندگان و ترغیب آنان به عبادت و شبزندهداری، همین مهلت یکشبه است.
5ـ نهضت کربلا برای حفظ دین خداست، بنابراین باید به بهترین صورت آشکار شود و آنچه ستمکاران برای نابودی دین خدا انجام دادند، باید در روز روشن انجام شود تا هم عبرتی برای آیندگان باشد و هم ایثار و فداکاری ولی خدا و یاران وفادار او چنان ظاهر شود که تا پایان این جهان چراغ هدایتی برای همگان باشند و از این طریق هم حجت بر همگان تمام شود و هم امید هدایت آیندگان افزون شود. اگر نهضت بزرگ کربلا یک شب به تأخیر نمیافتاد، تمام حوادث آن در شب انجام میشد و هر کس به میل خود آن را گزارش میداد و امروز چراغ هدایت خلق به این آشکاری وجود نداشت.
6ـ عادت خاندان پیامبر صلواتاللهعلیهماجمعین، احسان و خُلق و طینتشان کرم و بخشش است. یک شب مهلت، یک تأخیر در رخداد سرنوشت خفتبار ستمکاران است. شاید در این یک شب دستکم یکی از خلق خدا پشیمان شود و از ورود به دوزخ منصرف گردد؛ یا به حضرت اباعبدالله صلواتاللهعلیه بپیوندد یا راه خویش از یزیدیان جدا سازد و در این ستم بزرگ سهیم نشود.
از اینگذشته، در جنگ با آن حضرت بسیاری از ستمکاران کشته خواهند شد و به جهنم خواهند رفت، یک شب مهلت، رفع یک شب عذاب از آن عهدشکنان خواهد بود و در نتیجه آنان یک شب دیرتر به دوزخ خواهند رفت.