حزن و عزاي محرم و صفر در گذشته و اكنون
پرسش:
كد پرسش: 44
سلام علیکم
اینکه خمینی کبیر رحمه الله علیه فرمود: اسلام را محرم و صفر زنده نگه داشته است، به خاطر روضهخوانیهایی بود که مردم در زمان پهلوی و قبل آن به آن مقید بودهاند؟ آیا در روزگار ما نیز ادامه روضه خوانیها ضرورت دارد؟
دیگر اینکه ماه صفر که به ماه حزن و اندوه اهل بیت علیهم السلام مشهور است آیا در برههای از زمان بوده است و اکنون اندوه در این ماه ضروری نیست؟ آیا این اندوه به خاطر اسارت خاندان پیامبر است یا دهه آخر آن؟ اگه اندوه طبق گفته برخی تا قیام حضرت حجت علیه السلام پابرجاست، آیا شادی دو ولادت واقع شده در ماه صفر به خاطر اندوه عظیم در این ماه تحت الشعاع قرار میگیرد و نباید شادی خود را ابراز کرد؟ این سؤال شاید در روزگاری که اصلاً این چیزها مطرح نمیشود بماند بلکه منفور است خیلی بی مغز بیاید ولی بنده چون تفاوت چندین دهه پیش تاکنون را شاهد بودهام، هنوز این تفاوت فاحش را نمیتوانم بفهمم و نمیدانم آنچه قبل بوده درست است یا این شادیها و قرمز پوشیها و آهنگهای تند در ماه محرم و صفر. اکنون صدا و سیما که پرچمدار و معلم است، فقط روزهای شهادت و دهه اول محرم را عزا میدانند و مردم غیر از برخی متدینین سنتی همینگونهاند. بالاخره مشی خود اهل بیت صلوات الله علیهم کدام بوده است؟ و ما باید چه کنیم و به فرزندانمان چه آموزش دهیم؟
كد پرسش: 44
سلام علیکم
اینکه خمینی کبیر رحمه الله علیه فرمود: اسلام را محرم و صفر زنده نگه داشته است، به خاطر روضهخوانیهایی بود که مردم در زمان پهلوی و قبل آن به آن مقید بودهاند؟ آیا در روزگار ما نیز ادامه روضه خوانیها ضرورت دارد؟
دیگر اینکه ماه صفر که به ماه حزن و اندوه اهل بیت علیهم السلام مشهور است آیا در برههای از زمان بوده است و اکنون اندوه در این ماه ضروری نیست؟ آیا این اندوه به خاطر اسارت خاندان پیامبر است یا دهه آخر آن؟ اگه اندوه طبق گفته برخی تا قیام حضرت حجت علیه السلام پابرجاست، آیا شادی دو ولادت واقع شده در ماه صفر به خاطر اندوه عظیم در این ماه تحت الشعاع قرار میگیرد و نباید شادی خود را ابراز کرد؟ این سؤال شاید در روزگاری که اصلاً این چیزها مطرح نمیشود بماند بلکه منفور است خیلی بی مغز بیاید ولی بنده چون تفاوت چندین دهه پیش تاکنون را شاهد بودهام، هنوز این تفاوت فاحش را نمیتوانم بفهمم و نمیدانم آنچه قبل بوده درست است یا این شادیها و قرمز پوشیها و آهنگهای تند در ماه محرم و صفر. اکنون صدا و سیما که پرچمدار و معلم است، فقط روزهای شهادت و دهه اول محرم را عزا میدانند و مردم غیر از برخی متدینین سنتی همینگونهاند. بالاخره مشی خود اهل بیت صلوات الله علیهم کدام بوده است؟ و ما باید چه کنیم و به فرزندانمان چه آموزش دهیم؟
ژنتيك و انتقال امامت از پدر به پسر
پرسش (57)
سلام عليكم
در بحث انتقال امامت از پدر به پسر (پرسش36) توضيحاتي فرموديد كه بسيار دلنشين بود ... منتهي حقيقت اين است كه چنين اتفاقي افتاده، هر چند هر فرزند خود داراي فضايل لازم و كافي براي امامت بوده است.
آيا ميتوان از مجراي اين حقيقت، پي برد كه تأثير ژن در نسلها آنقدر قوي و اثرگذار است كه نميتوان انسان كامل را جز در نسل انسان كامل جستجو كرد.
نظريهاي هست مبني بر اينكه خصوصيات ظاهري هر انسان نشان از يك خصوصيت اخلاقي و روحي است و با انتقال ژنتيك هر خصوصيت ظاهراً، خصوصيت اخلاقي مربوط به آن نيز منتقل ميشود ... در اين نظريه شنيدهام كه خصوصيات اخلاقي گرچه از مشخصات روح است نه جسم، اما چون روح در چهار ماهگي از همين جسم و با توجه به خصوصيات جسم پديد ميآيد، لذا خصوصيات رفتاري استخراج شده از آن را ميپذيرد ...
شايد نتوانستم منظورم را با الفاظ فلسفي درستي بيان كنم ... اما اگر شما صحيحش را توضيح دهيد سپاسگذار خواهم بود.
سلام عليكم
در بحث انتقال امامت از پدر به پسر (پرسش36) توضيحاتي فرموديد كه بسيار دلنشين بود ... منتهي حقيقت اين است كه چنين اتفاقي افتاده، هر چند هر فرزند خود داراي فضايل لازم و كافي براي امامت بوده است.
آيا ميتوان از مجراي اين حقيقت، پي برد كه تأثير ژن در نسلها آنقدر قوي و اثرگذار است كه نميتوان انسان كامل را جز در نسل انسان كامل جستجو كرد.
نظريهاي هست مبني بر اينكه خصوصيات ظاهري هر انسان نشان از يك خصوصيت اخلاقي و روحي است و با انتقال ژنتيك هر خصوصيت ظاهراً، خصوصيت اخلاقي مربوط به آن نيز منتقل ميشود ... در اين نظريه شنيدهام كه خصوصيات اخلاقي گرچه از مشخصات روح است نه جسم، اما چون روح در چهار ماهگي از همين جسم و با توجه به خصوصيات جسم پديد ميآيد، لذا خصوصيات رفتاري استخراج شده از آن را ميپذيرد ...
شايد نتوانستم منظورم را با الفاظ فلسفي درستي بيان كنم ... اما اگر شما صحيحش را توضيح دهيد سپاسگذار خواهم بود.