شب قدر و حضرت زهرا (س)
پرسش (69):
سلام علیکم. استاد ما در کلاس فوق لیسانس رشته علوم قرآن و حدیث عنوان کردهاند روایاتی که بیان میدارد منظور از لیله القدر حضرت فاطمه سلام الله علیها میباشد، ضعف سند دارد و رد میشود.
علاوه بر آن، این روایات با سیاق آیات سوره قدر همخوانی ندارد و علامه حسن زاده آملی هم اشتباه کردهاند که این نظر را پروراندهاند.
خواهش میکنم شما کمکم کنید تا بتوانم استدلال منطقی بیاورم برای این استاد تا جنبه باطنی قرآن را زیر سؤال نبرد. جالب اینجاست دانشجویان هم سریع قبول میکنند و میگویند بله معنی نمیدهد که حقیقت لیله القدر حضرت فاطمه باشد! از یاریتان بسیار سپاسگذارم
سلام علیکم. استاد ما در کلاس فوق لیسانس رشته علوم قرآن و حدیث عنوان کردهاند روایاتی که بیان میدارد منظور از لیله القدر حضرت فاطمه سلام الله علیها میباشد، ضعف سند دارد و رد میشود.
علاوه بر آن، این روایات با سیاق آیات سوره قدر همخوانی ندارد و علامه حسن زاده آملی هم اشتباه کردهاند که این نظر را پروراندهاند.
خواهش میکنم شما کمکم کنید تا بتوانم استدلال منطقی بیاورم برای این استاد تا جنبه باطنی قرآن را زیر سؤال نبرد. جالب اینجاست دانشجویان هم سریع قبول میکنند و میگویند بله معنی نمیدهد که حقیقت لیله القدر حضرت فاطمه باشد! از یاریتان بسیار سپاسگذارم
اولين جمع و ترتيب سور قرآني
پرسش (76):
به نام خدا
در بحث جمع قرآن، درباره اولين جمع قرآن اختلاف نظرهاي گوناگوني وجود دارد و در كلاسهاي درسمان در رشته مربوطه، با توجه به منابع موجود تاريخي و تأكيد علماي اهل تسنن حتي به اذعان برخي از علماي متاخر علوم قرآني شيعه و آثار مكتوب بهجاي مانده از ايشان، عموماً به اين نكته اشاره شده كه اولين جمع قرآن (بجز جمع قرآن حضرت علي عليه و آله السلام) در زمان ابوبكر صورت پذيرفته و ترتيب سور اجتهادي بوده و توسط صحابه اين مهم صورت پذيرفته است. ميخواستم ديدگاه حضرتعالي را در خصوص اولين جمع قرآن و ترتيب سور اينكه توقيفي يا اجتهادي بوده است را بدانم.
با سپاس فراوان
به نام خدا
در بحث جمع قرآن، درباره اولين جمع قرآن اختلاف نظرهاي گوناگوني وجود دارد و در كلاسهاي درسمان در رشته مربوطه، با توجه به منابع موجود تاريخي و تأكيد علماي اهل تسنن حتي به اذعان برخي از علماي متاخر علوم قرآني شيعه و آثار مكتوب بهجاي مانده از ايشان، عموماً به اين نكته اشاره شده كه اولين جمع قرآن (بجز جمع قرآن حضرت علي عليه و آله السلام) در زمان ابوبكر صورت پذيرفته و ترتيب سور اجتهادي بوده و توسط صحابه اين مهم صورت پذيرفته است. ميخواستم ديدگاه حضرتعالي را در خصوص اولين جمع قرآن و ترتيب سور اينكه توقيفي يا اجتهادي بوده است را بدانم.
با سپاس فراوان