مقصود از عالين در قرآن

پرسش (80):
سلام عليکم. خسته نباشيد.
ممنون از اينکه لطف مي‌فرماييد و پاسخ مي‌گوييد.
در آيه 46 مؤمنون قرآن مي‌فرمايد: «الي فرعون و ملائه فاستکبروا و کانوا قوماً عالين». در آيه 75 ص در مورد عدم سجده شيطان مي‌فرمايد: «استکبرت ام کنت من العالين».
سؤالم اينه که عالين در هر دو آيه به يک معناست؟ اگرنه و در آيه دوم به معناي موجودي عالي است، مقصود از او انسان کامل است که براي آدم نمي‌شود سجده کند؟ يا موجود يا مراتب پايين‌تر انسان‌ها را شامل مي‌شود، چنانچه مشهور است آدمي براي آدمي ديگر نمي‌تواند سجده کند، هرچند در داستان يوسف خلاف اين آمده است. با تشکر

ادامه مطلب...

قرآن و ترويج تروريسم!

پرسش (98):
درود خدا بر شما
مدتي است در دانشگاه‌ها زمزمه‌هايي در کلاس‌هاي کلام و فلسفه شنيده مي‌شود مبني بر اين‌که در قرآن اشاعه و ترويج تروريسم به وضوح مشهود است و البته اين نوع تفسير ظاهربينانه به قيام‌ها و حرکت‌هاي اعراب (مسلمين) در هفته‌هاي اخير نيز ربط داده مي‌شود. با اين‌که آموخته‌ايم که قرآن ظاهري دارد و باطني و تا هفت بطن نام برده شده، ولي چگونه مي‌توان به عنوان يک متفکر متکلم ديني در برابر معارضان کلام خدا از محتواي اين آيات دفاع نمود؟

ادامه مطلب...