(101) غنای حقیقی برخاسته از درون آدمی است
درس 101- 9/ 6/ 1385
غنای حقیقی برخاسته از درون آدمی است
و قصداً في غني (4)
اقسام يا مراتب غنا: حقيقي ـ مجازي
پارسایان اهل هر کدام از اقسام غنا باشند، میانهرو هستند
غنای مجازی: آنچه در زندگی دنیا و در روابط اجتماعی برای رفع بسیاری از مشکلات، سودمندی ویژهای دارد. مانند امکانات، ثروت، اعتبار، شهرت، داشتن دوستان و یاران، کثرت فامیل و افراد قبیله، اقتدار ملی متناسب با زمان خود که امور بیرون از جان، روح و نفس آدمی است
غنای حقیقی برخاسته از درون آدمی و مربوط به نفس، جان و روح آدمی است که عبارت است از بینیازی درونی
سخاوت حاتم طايي
ممکن است در برخی از موارد غنای حقیقی از برآیندها و نتایج ویژه نفس باشد
اغلب غناي حقيقي معلول معرفت است
لهو و لعب بودن دنيا و معيار آن
تا زمانی که مجموعه کارهایی که در جهان طبیعت انجام میشود وجه الهی پیدا نکند، همهاش بازی است؛ فقط بازیها کوچک و بزرگ میشود و قوانین متفاوت دارد
ارزش کارها به باطن آن است و باطن است که نشان میدهد کدام بازی است و کدام جدی
کسانی میتوانند به غنای حقیقی دست یابند که بدانند قدر، قیمت و اعتبار این جهان و مجموعه موجودات آن و مجموعه افعال و روابطی که در میان افعال در جهان هستی وجود دارد، بهخاطر استناد به خدای متعال است
غنای حقیقی ارتباطی با داشتن و نداشتن ندارد
شاهد روايي: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: لَيْسَ الْغِنَى مِنْ كَثْرَةِ الْعَرَضِ وَ لَكِنَّ الْغِنَى غِنَى النَّفْس (بحار الأنوار، ج74، ص160)
شاهد روايي: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَغْنَى الْغِنَى مَنْ لَمْ يَكُنْ لِلْحِرْصِ أَسِيراً وَ قَالَ لا تُشْعِرُوا قُلُوبَكُمُ الاشْتِغَالَ بِمَا قَدْ فَاتَ فَتَشْغَلُوا أَذْهَانَكُمْ عَنِ الاسْتِعْدَادِ لِمَا لَمْ يَأْتِ. (الكافي، ج2، ص316)
صفات و تفاوتهای نفساني در کودکي و مواجهه با آن
نفوس آدمیان مانند معدن است؛ همچنان که معادن و آنچه در آنهاست تفاوتهای اساسی دارند، نفوس آدمیان نیز همچنین است
ما توانایی ریشهکن کردن صفات ذاتی را نداریم، نه در مورد خودمان و نه در مورد دیگران
روزي و مرگ، گريزناپذير است
کیفیت زندگی، مهمتر از طول و کمیت آن است
گریزناپذیر بودن روزی به معنای نفی تکلیف نیست
اگر میل شدید به دنیا ذاتی کسی باشد، باید کنترل شود و اگر ذاتی نباشد، کاملاً قابل رفع است و از طریق معرفت هم رفع میشود
معرفت، دارو و دواي عمومی همه دردها، نارساییها و نقصانهای بشر (به شرطي که نقصان ذاتي نباشد)
اشاره: انک لن تهدی من احببت
معرفت، راه تحصيل حضور قلب؛ یعنی رابطه و نسبت ما با خدا به اندازه رابطه ما با خلق خدا قوت یافته باشد
شاهد روايي: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى وَ الدُّنْيَا أَكْبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اللَّهُ تَعَالَى الْفَقْرَ بَيْنَ عَيْنَيْهِ وَ شَتَّتَ أَمْرَهُ وَ لَمْ يَنَلْ مِنَ الدُّنْيَا إِلَّا مَا قَسَمَ اللَّهُ لَهُ وَ مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى وَ الْآخِرَةُ أَكْبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اللَّهُ الْغِنَى فِي قَلْبِهِ وَ جَمَعَ لَهُ أَمْرَهُ. (الكافي، ج2، ص319)
کاخهای پادشاهان گذشته را ببینید
خاطره: چرخشي در يک فروشگاه خارج از کشور
اشارهای به آرامش و رضایت از زندگی در مغرب زمین
اینگونه نیست که کسی که آخرت بزرگترین مقصد و همت اوست، ترک دنیا کرده باشد
ترک دنیا به معنای زهد است که مطلوب است؛ رهبانیت مطلوب نیست
ویژگی رزق طیب
اشاره: یکی از معانی «و اما بنعمة ربک فحدث»
اشارهای به سیره امیر المؤمنین علیه السلام در زمان حکومت و غیر آن
ذکر خاطرهای از رهبر انقلاب