(67) علم هرچه باشد، بر نفس اثر می‌گذارد

 حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

جلسه شصت و هفتم ـ 26/ 1/ 95

 

 علم هرچه باشد، بر نفس اثر می‌گذارد

ادامه [حدیث 63] سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ اطْلُبُوا العِلمَ وَ تَزَيَّنُوا مَعَهُ بِالحِلمِ وَ الوَقَارِ وَ تَوَاضَعُوا لمَنْ تُعَلمُونَهُ العِلمَ وَ تَوَاضَعُوا لمَنْ طَلَبْتُمْ مِنْهُ العِلمَ وَ لَا تَكُونُوا عُلَمَاءَ جَبَّارِينَ فَيَذْهَبَ بَاطِلُكُمْ بِحَقِّكُمْ.

تجبّر ضد تواضع است

تجبّر، نشان فقدان علم حقیقی است

تجبر و تکبر، خلاف مراتب سه‌گانه توحید (ذاتی، صفاتی و افعالی) است

شواهد روایی:

ـ فان من احوال الرسول صلى اللّه عليه و آله كما هو المنقول انه يأكل على الارض و يقول: انما انا عبد آكل كما يأكل العبيد، و كان صلى اللّه عليه و آله يركب على الحمار مردوفا مع اخر.

اشاره‌ای به تواضع پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم

ـ و روى ان عليا عليه السلام اشترى لحما بدرهم فحمله فى ملحفته فقال له احد: انا احمل عنك يا امير المؤمنين فقال: لا، ابو العيال احق ان يحمل شيئا الى عياله‏ و عوتب‏ عليه السلام فى ازار مرفوع فقال: يُقتدى به المؤمن و يخشع له القلب

[حدیث 64] عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فِي قَوْل اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ العُلَماءُ قَالَ يَعْنِي بِالعُلَمَاءِ مَنْ صَدَّقَ فِعْلُهُ قَوْلَهُ وَ مَنْ لَمْ يُصَدِّقْ فِعْلُهُ قَوْلَهُ فَلَيْسَ بِعَالمٍ.

کدام قسم از علم باعث خشیت می‌شود؟

علم هرچه باشد، بر نفس اثر می‌گذارد

جهاد از ابواب خاص رحمت الهی است که گاهی باز می‌شود و گاهی بسته

 

 صوت

 

فیلم قسمت اول (دریافت)

 

فیلم قسمت دوم (دریافت)

 

فیلم قسمت سوم (دریافت)