(95) اولویت در حفظ حدیث با کیفیت است؛ نه با کمیت
جلسه نود و پنج ـ 25/ 3/ 95
شب نهم ماه مبارک رمضان ۱۴۳۷
ادامه [حدیث 130] عَنْ أَبِي عَبْدِ الله عليه السلام، قَالَ: «مَنْ حَفِظَ مِنْ أَحَادِيثِنَا أَرْبَعِينَ حَدِيثاً، بَعَثَهُ الله يَوْمَ القِيَامَةِ عَالِماً فَقِيهاً»
مراتب حفظ حدیث: 1ـ حفظ ذهنی 2ـ حفظ مدلول قابل فهم مخاطب 3ـ حفظ مفاهیم عقلی و معانی عرفانی
مخاطبان حدیث متفاوتند
اولویت با کیفیت است؛ نه با کمیت؛ البته بعد از کیفیت هرچه کمیت افزایش یابد، ارزشمند است
با توجه به متن حدیث، کدام یک از مراتب حفظ منظور است؟
در آخرت، پاداش عین عمل است؛ پاداش و جزا امر تکوینی است
اعمال انسان، دانههایی است که در نفس میکارد
مزارع نفوس انسانها با هم متفاوت است، بنابراین محصول آنها نیز متفاوت است
اشاره: ضربة علی یوم الخندق افضل من عبادة الثقلین
تمام فعل و انفعالات و اعمال دنیوی، اثری بر نفس میگذارند که وجه ملکوتی عمل و ماندنی است و در عوالم دیگر ظاهر میشود؛ اما حیثیت دنیوی آن فانی و باطل است
در آخرت و بهشت، نفس و قوای آن وجود ندارد؛ بنابراین آنچه از نعمتهای اخروی که مربوط به قوای نفس است، نیاز به تفسیر و تأویل دارد
عدد چهل، و بهطور کلی اعدادی که در آیات و روایات آمده است، نشان از کثرت است، نه دال بر درجه معینی از عدد؛ مگر در جایی که حکایت کثرت نداشته باشد، مانند جایی که عدد وحدت آورده شده
[حدیث 131] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام فِي قَوْلِ الله عَزَّ وَ جَلَّ: «فَليَنْظُرِ الإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ» قَالَ: قُلتُ: مَا طَعَامُهُ؟ قَالَ: «عِلمُهُ الَّذِي يَأْخُذُهُ، عَمَّنْ يَأْخُذُهُ؟»
معلم به همراه اطلاعات، کمالات و نقایص نفسانیاش را نیز به متعلم منتقل میکند
هر عمل اثر خاص تکوینی خود را دارد، گرچه ما متوجه نمیشویم
همانگونه که انسان ظاهر و باطن دارد، غذای او هم ظاهر و باطن دارد؛ غذای باطن انسان علم است
حیات و ممات انسان نیز ظاهر و باطن دارد
[حدیث 132] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام، قَالَ: «الوُقُوفُ عِنْدَ الشُّبْهَةِ خَيْرٌ مِنَ الِاقْتِحَامِ فِي الهَلَكَةِ، وَ تَرْكُكَ حَدِيثاً لَمْ تُرْوِهِ خَيْرٌ مِنْ رِوَايَتِكَ حَدِيثاً لَمْ تُحْصِه»