(27) شیوههای تبیین معارف الهی در زمان هریک از ائمه معصومین
کتاب توحید ـ درس 27 ـ 12/ 8/ 95
شرح اصول کافی درس 145
شیوههای تبیین معارف الهی در زمان هریک از ائمه معصومین
[حدیث 15] عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُقْبَةَ بْنِ قَيْسِ بْنِ سِمْعَانَ بْنِ أَبِي رُبَيْحَةَ مَوْلَى رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم قَالَ: سُئِلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام بِمَ عَرَفْتَ رَبَّكَ قَالَ بِمَا عَرَّفَنِي نَفْسَهُ قِيلَ وَ كَيْفَ عَرَّفَكَ نَفْسَهُ قَالَ لَا يُشْبِهُهُ صُورَةٌ وَ لَا يُحَسُّ بِالْحَوَاسِّ وَ لَا يُقَاسُ بِالنَّاسِ قَرِيبٌ فِي بُعْدِهِ بَعِيدٌ فِي قُرْبِهِ فَوْقَ كُلِّ شَيْءٍ وَ لَا يُقَالُ شَيْءٌ فَوْقَهُ أَمَامَ كُلِّ شَيْءٍ وَ لَا يُقَالُ لَهُ أَمَامٌ دَاخِلٌ فِي الْأَشْيَاءِ لَا كَشَيْءٍ دَاخِلٍ فِي شَيْءٍ وَ خَارِجٌ مِنَ الْأَشْيَاءِ لَا كَشَيْءٍ خَارِجٍ مِنْ شَيْءٍ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَكَذَا وَ لَا هَكَذَا غَيْرُهُ وَ لِكُلِّ شَيْءٍ مُبْتَدَأٌ.
مقدمهای در نوع روایات و شاگردان امیرالمؤمنین علیه السلام و سایر ائمه
روایاتی که از امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام نقل شده، روایات توحیدی دقیق و عمیق است؛ و در مقابل روایات فقهی از آن حضرت نقل نشده
وظیفه و تکلیف امیرالمؤمنین به عنوان خاتم ولایت، بیان حقیقت و باطن شریعت و معارف خاص عقلی و فوق عقلی که در رسالت پیامبر و قرآن کریم وجود دارد
ائمه بعد از امیرالمؤمنین هم شارح حیثیت ختم نبوت هستند و هم شارح حیثیت ختم ولایت
اشارهای به انحراف امت پس از پیامبر و مقایسه آن با انحراف پس از انبیای پیشین
پس از پیامبر انحراف امت تا جایی پیش رفت که اگر امام حسین صلوات الله و سلامه علیه قیام نکرده بود، میرفت که از اسلام چیزی باقی نماند یا آنچه باقی میماند در حد کتب تحریف شده انبیای پیشین یا کمتر از آن باشد
یزید منکر وحی و پیامبری است که خود را خلیفه او میداند
عظمت نهضت امام حسین علیه السلام؛ اصل دین را احیا و بیمه کرد
کار امام باقر و امام صادق صلوات الله و سلامه علیهما، احیا و تکمیل احیای نبوت است
کار امام کاظم و امام رضا صلوات الله و سلامه علیهما احیای ولایت امیر المؤمنین است یعنی تبیین، تشریح، تفسیر و تأویل حقیقت توحید؛ به همین خاطر روایاتی که ناظر به روشهای فهم توحید است در گفتههای این دو امام نسبت به روایات فقهی فراوانتر است
پس از امام رضا صلوات الله و سلامه علیه زمان آمادهسازی برای غیبت است؛ زمینهسازی غیبت کبری از زمان امام جواد علیه الصلات و السلام آغاز شده است
امیر المؤمنین ادقّ معارف توحیدی را بیان کرده است، به این خاطر که وجه باطنی دین که عبارت است از توحید و ولایت توسط خاتم ولایت تبیین شده است
اکثریت مردم عموماً دو بعد از اشیاء را ادراک میکنند
تعقل خدا در فلسفه مشاء و فلسفه غرب
قوت و شدت صورتهای ذهنی؛ صورتهای ذهنی زنده و مجردند و کثرت صورتهای ذهنی مایه رشد و کمال نفس است
اشاره: توضیحی بر «پای استدلالیان چوبین بود»