(71) آیا اسماء مستأثر ظهور دارند؟

حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

کتاب توحید ـ درس 71 ـ 1/ 11/ 95

شرح اصول کافی درس 189

   

آیا اسماء مستأثر ظهور دارند؟

ادامه [حدیث 92] عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَ اسْماً بِالْحُرُوفِ غَيْرَ مُتَصَوِّتٍ وَ بِاللَّفْظِ غَيْرَ مُنْطَقٍ وَ بِالشَّخْصِ غَيْرَ مُجَسَّدٍ وَ بِالتَّشْبِيهِ غَيْرَ مَوْصُوفٍ وَ بِاللَّوْنِ غَيْرَ مَصْبُوغٍ مَنْفِيٌّ عَنْهُ الْأَقْطَارُ مُبَعَّدٌ عَنْهُ الْحُدُودُ مَحْجُوبٌ عَنْهُ حِسُّ كُلِّ مُتَوَهِّمٍ مُسْتَتِرٌ غَيْرُ مَسْتُورٍ فَجَعَلَهُ كَلِمَةً تَامَّةً عَلَى أَرْبَعَةِ أَجْزَاءٍ مَعاً لَيْسَ مِنْهَا وَاحِدٌ قَبْلَ الْآخَرِ فَأَظْهَرَ مِنْهَا ثَلَاثَةَ أَسْمَاءٍ لِفَاقَةِ الْخَلْقِ إِلَيْهَا وَ حَجَبَ مِنْهَا وَاحِداً وَ هُوَ الِاسْمُ الْمَكْنُونُ الْمَخْزُونُ فَهَذِهِ الْأَسْمَاءُ الَّتِي ظَهَرَتْ فَالظَّاهِرُ هُوَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ سَخَّرَ سُبْحَانَهُ لِكُلِّ اسْمٍ مِنْ هَذِهِ الْأَسْمَاءِ أَرْبَعَةَ أَرْكَانٍ فَذَلِكَ اثْنَا عَشَرَ رُكْناً ثُمَّ خَلَقَ لِكُلِّ رُكْنٍ مِنْهَا ثَلَاثِينَ اسْماً فِعْلًا مَنْسُوباً إِلَيْهَا فَهُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ الْخالِقُ الْبارِئُ الْمُصَوِّرُ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ الْعَلِيمُ الْخَبِيرُ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ الْحَكِيمُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ الْمُقْتَدِرُ الْقَادِرُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْبَارِئُ الْمُنْشِئُ الْبَدِيعُ الرَّفِيعُ الْجَلِيلُ الْكَرِيمُ الرَّازِقُ الْمُحْيِي الْمُمِيتُ الْبَاعِثُ الْوَارِثُ فَهَذِهِ الْأَسْمَاءُ وَ مَا كَانَ مِنَ الْأَسْمَاءِ الْحُسْنَى حَتَّى تَتِمَّ ثَلَاثَ مِائَةٍ وَ سِتِّينَ اسْماً فَهِيَ نِسْبَةٌ لِهَذِهِ الْأَسْمَاءِ الثَّلَاثَةِ وَ هَذِهِ الْأَسْمَاءُ الثَّلَاثَةُ أَرْكَانٌ وَ حَجَبَ الِاسْمَ الْوَاحِدَ الْمَكْنُونَ الْمَخْزُونَ بِهَذِهِ الْأَسْمَاءِ الثَّلَاثَةِ وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ تَعَالَى قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمنَ أَيًّا ما تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏.

تمام موجودات عالم هستی، تمام صفات و اسمای خدای متعال را در درون خود دارند؛ به‌گونه‌ای که اگر حجاب از وجود آن‌ها کنار برود، چنان آشکار می‌شوند که کل عالم هستی به وجود آن‌ها آشکار خواهد شد

به تعبیر دیگر، وجه درونی و باطنی آن‌ها کل عالم هستی است

آفرینش، هرگونه که انجام شود، بدون رزق و دریافت فیض، لطف، عنایت و برکات از خدای متعال امکان‌پذیر نیست

هرچه انسان‌ها از مراتب نازل و اسفل طبیعت ارتقاء پیدا کنند، همچنان که وجود آن‌ها کامل‌تر می‌شود، روزی آن‌ها هم بیشتر می‌شود

تفاوت ستر، غفر و عفر

بحثی در اسم اعظم و تعداد آن

تمام اسمای خدای متعال، اسم اعظم و تمام کلمات او، کلمه تامه هستند

خاندان پیامبر خزان علم الهی هستند، یعنی علم غیب برای آن‌ها غیب نیست

آیا اسماء مستأثر ظهور دارند؟

حق مطلب این است که شهادت، عالم اله و سپس عالم اسماء و صفات است و عالم غیب، عالم طبیعت است

اسماء مستأثر الهی اولاً ظهور دارد و ظهور آن بر همه ظهورات عالم هستی غلبه دارد و ثانیاً همان‌گونه که اسم مستأثر است، ظهورات آن نیز مستأثر است؛ هم اسم ویژه خداست و کسی در آن سهمی ندارد و هم مظاهر آن. شاید بر اساس همین تفسیر است که برخی گفته‌اند مظهر اسم مستأثر خدای متعال، حضرت فاطمه سلام الله علیها است

اسمای خدای متعال نامتناهی است

خلقت اصل وجود همه موجودات از رحمان است

اسمای خدای متعال پیوسته و در همه عوالم در کارند

رحمت رحیمیه یعنی استکمال و تکمیل وجود

اسم «مَلِک» در همه عوالم هستی آن‌گونه که بخواهد تصرف می‌کند

قدوس یعنی طاهر و مبرای از هرگونه نقص و ضد

خالق: کسی که بدون الگو ایجاد می‌کند و به اشیاء تقدیر و اندازه می‌دهد

بارئ: بدون همت و روّیت (فکر) خلق می‌کند

عزیز: بی‌مانند و نفوذناپذیر

متکبر: عیان ساختن بزرگی خویش

 

  صوت (دریافت)

 

فیلم قسمت اول (دریافت)

 

فیلم قسمت دوم (دریافت)

 

فیلم قسمت سوم (دریافت)

 

فیلم قسمت چهارم (دریافت)