رابطه اسم فاطر با فاطمه سلام الله علیها

استاد حسینی شاهرودی، امام زمان

رابطه اسم فاطر با فاطمه سلام الله علیها

گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت ایام فاطمیه

4 ـ آذر ـ 1402

1ـ همه عالم هستی هم مرتبه وجود عینی (مثل عقول، مثال و طبیعت و بین این‌ها) و هم عوالم علمی و هم عوالم بین این‌ها که خارج از فهم است، ثمره تجلی اولین تجلی خدای متعال است؛ هم در مراتب علم و هم در مراتب عین.

مجموعه ماسوای خدای متعال؛ چه عالم عینی و چه عالم علمی، ثمره و تجلی پرتو انسان کامل است. یعنی فطرت، آفرینش، خلق، ظهور، تجلی، فیضان، هبه، بخشش، اعطا، تمام این‌ها ثمره تجلیات انسان کامل هست.

2ـ انسان کامل تا در مرتبه مثلاً صفت عظمی یا صفت کلی اصلی اولی است، یک حقیقت واحد بیشتر نیست و حیثیت‌های متعدد و تعین‌ها و تقیدهای مختلف هم ندارد. در آن مرتبه

میان محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین صلوات الله و سلامه علیهم تفاوتی نیست.

3ـ انسان کامل محمدی که اتم و اصل و اساس آن در عوالم عقول و فروتر از عقول یعنی در جهان طبیعت و مثال هست، حضرت خاتم انبیا و اولیا، یعنی محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم است، بالاصاله و حضرت امیر المؤمنین علیه الصلات و السلام هست، بالتبع، حضرت زهرا صلوات الله و سلامه علیها و امام حسن و امام حسین صلوات الله و سلامه علیهما هستند، بالتبع و همین‌طور ...

این یعنی امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه زهرا صلوات الله و سلامه علیهما مبدأ عالم هستی هستند.

4ـ حضرت فاطمه صلوات الله و سلامه علیها نه در دنیا آن ظهوری را که سایر اهل بیت پیامبر صلوات الله علیهم اجمعین داشتند، دارد و نه حتی در آخرت. هرجا که ظاهر شده، به اسم یکی از فرزندانش ظاهر شده، نه به هویت و حقیقت خودش؛ در دنیا عمر کوتاهش، زن بودنش ـ که سبب می‌شود نسبت به دیگران محجوب‌تر باشد ـ، قبر شریفشان همین‌طور و در قیامت هم که یوم و روز است و شهادت محض [نیز محجوب است].

در روایات متعدد داریم که خطاب می‌شود به همه اهل شهادت در حالی که چیزی به نام سر و سریره و مانند آن نیست مگر این‌که در مراتب مختلفه آشکار شده، گفته می‌شود چشم‌هایتان را ببندید که حضرت زهرا یا دختر پیامبر صلوات الله و سلامه علیها می‌خواهد از قیامت عبور کند. این به این معنا نیست که اگر چشمتان باز باشد، حضرت را مشاهده می‌کنید و نباید مشاهده کنید، خیر، اگر چشم شما باز باشد، به‌طور کلی از عالم وجود منتفی می‌شوید و این خلاف مصالح و حکمتی است که عالم وجود ظهور پیدا کرده.

حضرت فاطمه صلوات الله و سلامه علیها خود اگر اسم اعظم است، از اسماء مستأثر و از نتایج و لوازم اسماء مستأثر است؛ در این صورت یعنی ظهور و تجلی و سریره‌اش، مختص مشاهده ذات احدی خدای متعال است و دیگران توان مشاهده ندارند.

 

صوت (دریافت)