(53) آیا شهروند درجه یک و دو داریم؟
جلسه پنجاه و سه ـ 13/ 12/ 94
آیا شهروند درجه یک و دو داریم؟
بَابُ أَصْنَافِ النَّاس
[حدیث 1] سَمِعْتُ أَمِيرَ المُؤْمِنِينَ علیه السلام يَقُولُ إِنَّ النَّاسَ آلُوا بَعْدَ رَسُولِ الله صلی الله علیه و آله و سلم إِلى ثَلاثَةٍ آلُوا إِلى عَالِمٍ عَلى هُدًى مِنَ الله قَدْ أَغْنَاهُ الله بِمَا عَلِمَ عَنْ عِلمِ غَيْرِهِ وَ جَاهِلٍ مُدَّعٍ لِلعِلمِ لا عِلمَ لهُ مُعْجَبٍ بِمَا عِنْدَهُ قَدْ فَتَنَتْهُ الدُّنْيَا وَ فَتَنَ غَيْرَهُ وَ مُتَعَلِّمٍ مِنْ عَالِمٍ عَلى سَبِيلِ هُدًى مِنَ الله وَ نَجَاةٍ ثُمَّ هَلكَ مَنِ ادَّعَى وَ خابَ مَنِ افْتَرى.
وضع افرادی که با سیر اختیاری کمالاتشان را بهدست نیاوردند
جایگاه علمی خاندان پیامبر و اوصیاء پیامبران
ذکر خیری از مرحوم آیت الله ستوده رضوان الله علیه و لطیفهای در تبیین مراتب علم و علمآموزی
عالم، متعلم و تعلیم نیز ذو مراتب هستند
عامل حیات حقیقی، علم و ایمان حقیقی است؛ بنابراین عالم حیّ بالفعل و متعلم حیّ بالقوه است
ایمان از لوازم علم و عمل از لوازم ایمان است
[حدیث 2] عَنْ أَبِي عَبْدِ الله علیه السلام قَالَ: النَّاسُ ثَلاثَةٌ: عَالِمٌ وَ مُتَعَلِّمٌ وَ غُثَاء
آیا شهروند درجه یک و دو داریم؟ در حقوق اولیه، خیر؛ ولی در حقوق ثانویه، آری
اشارهای به نظر ارسطو درباره دموکراسی
اشارهای به شیوه حکومتداری امیر مؤمنان صلوات الله و سلامه علیه و دیگر خلفا
غایت آفرینش انسان آن است که از طریق علم و عبادت به قرب خدای متعال برسد